構成主義に基づくソーシャルメディアを活用した展示:来館者の視点を取り入れた展示の実践と評価  [in Japanese] An Exhibition based on Constructivism Using Social Media:Practice and Evaluation on the Exhibition Embracing Visitors Viewpoints  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

本研究の目的は,ソーシャルメディアを活用して来館者の視点(着眼点や疑問点)を展示の説明に取り入れた写真展を評価することである.社会教育施設において,展示に関する情報を来館者に効果的に伝えることを重視する従来の展示方法を見直し,来館者自身が展示の意味を自分なりに解釈する機会を作り上げる具体的な方法が検討されている.本研究では,その取り組みとしてソーシャルメディアのひとつFacebookを活用して,来館者の視点(着眼点や疑問点)を可視化して展示の説明に取り入れると同時に,それを他の来館者と共有して共同的に展示会を作る実践を行った.京都の大学で実施した西アフリカに関する写真展を事例とし,来館者がSNSを通し自らの視点を言語化し,それを他の来館者と共有することで展示を解釈するための新しい視点を得ることができたかを明らかにした.

The objective of this research is to evaluate the practice of participatory exhibition that have a purpose of promoting communication using social media between exhibition visitor and curators or other exhibition visitors. In order to promote the communication, the authors make use of Facebook, which is one of the popular social media among Japanese people. Exhibition can be a tool for collaborative knowledge construction rather than a tool for delivering information from curators to visitors. Social media can be a powerful tool to enhance collaborative knowledge construction. Therefore, the authors invited visitors to use social media to participate the photo exhibition about West Africa in order to understand it's culture and life by sharing ideas, opinions and images. The authors evaluated the practice if the visitor visualized their perspectives on social media and if they were able to get other perspectives to understand West Africa from multiple viewpoints of other visitors.

Journal

  • Japnese Journal of Educational Media Research

    Japnese Journal of Educational Media Research 21(2), 1-10, 2015

    Japan Association for Educational Media Study

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130006078888
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11144471
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1340-9352
  • NDL Article ID
    026333353
  • NDL Call No.
    Z7-B545
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
Page Top