日本語教師の実践交流コミュニティによる専門的成長の支援  [in Japanese] A Collaborative Community for the Professional Development of Japanese Language Teachers  [in Japanese]

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Abstract

本研究では,ネットワーク上での他の教師との交流を通じて,自らの教師としての成長を考える「教育の学問的研究(SoTL)」を国内外で活動する日本語教師を対象にすすめている。2012年4月から9月までの6カ月間,この活動に参加した日本語教師9名に意見を求めた結果,(1)参加者の交流活動が十分に行えなかった点が不満であること,(2)若手教師からの自発的な意見表明が難しいこと,(3)参加者同士の意見交換を活性化するために,強制的な報告なども含めたルール作りが必要であること,(4)活動記録としてのティーチング・ポートフォリオ作成が有意義であったこと,が明らかになった。この結果をふまえて,2012年11月から2013年5月までは,参加者で興味のあるサブグループを作り,グループのリーダが中心となって心理的負担を軽減して省察活動に取り組める工夫を試みた。その結果,2つのサブグループで,WEBサイトを通じた交流数の増加とともに,学生同士の交流プロジェクト,セミナーの企画など現実の問題を解決するための議論と交流が行われた。

This project promotes teacher collaboration for the professional development of Japanese language teachers. Practical activities in an e-portfolio and Learning Management System for six months, following which a focus group interview and questionnaires revealed the following: (1) participants did not have sufficient opportunities to communicate with each other; (2) young teachers were hesitant to express their ideas and opinions to senior participants; (3) continuing discussion among participants was needed to build and sustain a community of practitioners; and (4) e-teaching portfolio was the effective tools for focusing on and analyzing their own practices. Based on this practice, in the second period (Nov. 2012-May, 2013), participants were divided into eight sub-groups and were collaboratively conducting project work for student exchange and planning the seminar for local teachers through web sites.

Journal

  • Japnese Journal of Educational Media Research

    Japnese Journal of Educational Media Research 20(2), 35-44, 2014

    Japan Association for Educational Media Study

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130006078904
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11144471
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1340-9352
  • NDL Article ID
    025540815
  • NDL Call No.
    Z7-B545
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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