マンガを題材にしたメディア・リテラシーを育成する 学習プログラムの開発と評価  [in Japanese] Development and an Assessment of an Educational Program To Acquire Media Literacy Based on Manga  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

本研究は,マンガを読解・解釈・鑑賞する活動を通してメディア・リテラシーを育成する学習プログラム(小学校第5学年対象)を開発し,その有効性を検証したものである。国語科の漫画家を題材にした説明文の学習を通して,マンガの表現技法について学んだ上で,漫画家の作品を読み込み,マンガレポートや本の帯やポップを作成する活動を行った。能力評価尺度を用いた事前調査と事後調査の平均点を比較したところ,全ての項目で事後調査の平均点が高く,有意な差を確認することができた。また,開発した学習プログラムを実施したクラスの平均点は,実施していないクラスの平均点よりも高く,有意な差を確認することができた。評価基準による3者の評価の平均点が3点満点中2.5点以上であったこと,Kendallの一致度係数はすべてW=.7以上であったことから,本論で示した学習プログラムは有効であったことが示唆された。

In this research, an educational program which acquires media literacy through an activity of reading, interpreting, and appreciating manga targeting 5th grade students in an elementary school is developed. After students learned the explanatory text about a manga artist in Japanese class, they read the artworks of that artist thoroughly and did activities such as writing manga reports or making wraparound bands and point of purchase advertising. In the comparison of the average score of capacity rating scale between before and after this research, all the items improved significantly. Also, the average score of the experimental group improved significantly compared to the control group. In addition, from the facts that the average score was over two points in the evaluation of the three in the evaluation criteria, and that the match coefficients of Kendall were all over W=.7, it is suggested that the educational program in this research was effective.

Journal

  • Japnese Journal of Educational Media Research

    Japnese Journal of Educational Media Research 23(1), 33-46, 2016

    Japan Association for Educational Media Study

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130006078945
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11144471
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1340-9352
  • NDL Article ID
    027653356
  • NDL Call No.
    Z7-B545
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
Page Top