パーソナリティに関する研究の動向と展望  [in Japanese] Current Trends, Future Perspectives, and Challenges in Personality Research in Japan  [in Japanese]

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2015年7月から2016年6月までの1年間の間に発表されたパーソナリティに関する研究の概観を通して, わが国におけるパーソナリティに関する研究の動向をとらえ, 今後の研究の在り方の展望を論じた。諸研究は特定の行動との関連における個人差についての研究, 適応に関する研究, パーソナリティの構成要素や概念の再評価に関する研究, パーソナリティの形成や発達に関する研究, の4つの枠組みから整理され, それぞれの動向について, その特徴と課題が論じられた。パーソナリティ研究全体の動向としては, 一対の両極とされがちな事象を対極ではなく独立した次元においてとらえる研究が少なからず見られたこと, 尺度作成が多いこと, 一方で, 尺度の精選や自記式以外の測定法の探究なども見られたということ, 個人の生活世界の要因を組み込んだ形で検討する研究が多くなっているということ, の3点が挙げられた。今後の研究の在り方として, 研究の問題設定におけるレベルの多様化, 文化的要因を組み込んだ研究のさらなる発展, プロジェクト型の研究の増加, の3点が展望された。

    The focus of this article is on reviewing studies on personality, including self and identity, that were published and/or reported over the period from July 2015 to June 2016.  It aims to discuss current trends and challenges in this research area, as well as to suggest future perspectives and further developments on personality research.  All of the research studies were arranged within a framework along four view-points: (1) individual differences related to behavior, (2) studies on mechanisms and processes of psychological adjustment or psychological well-being, (3) reconsideration or reevaluation of concepts on personality traits, and (4) formation process of self and identity.  The following three points were found to be current research trends in personality research: (1) issues appearing to be at opposite poles were dealt with as issues placed in an independent dimension, (2) the coining of many scales, and (3) some studies taking social/cultural contexts into consideration.  Based on the results of the review, the author suggests the following future perspectives on personality research: a divergence of researchers’ perspectives in approaching psychological issues, further developments on personality research taking social/cultural contexts into account, and an increase in research conducted by research project teams.

Journal

  • The Annual Report of Educational Psychology in Japan

    The Annual Report of Educational Psychology in Japan 56(0), 79-97, 2017

    The Japanese Association of Educational Psychology

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130006106522
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00057901
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0452-9650
  • NDL Article ID
    028818039
  • NDL Call No.
    Z7-183
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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