大学生のチームワーク能力を向上させるトレーニングの有効性:—時間経過後のチームワーク能力に着目して—  [in Japanese] Skills Training to Develop University Students’ Teamwork Competency ::Analysis of Nine-Month Follow-up Measurements  [in Japanese]

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Abstract

太幡(2016)は, 大学生のチームワークを向上させるトレーニングを開発し, トレーニング終了直後にはトレーニングが有効であったことを示している。本研究では, 太幡(2016)のトレーニングの有効性が時間経過後に確認されるか否かを検証した。大学生に太幡(2016)のトレーニングを実施した。そして, トレーニング実施条件, 非実施条件の学生に, トレーニング終了から約9か月後に, 自己報告式の尺度に回答するように求めた。自己報告式の尺度で, 社会的スキルや, チームワーク能力の5つの構成要素("コミュニケーション能力", "チーム志向能力", "バックアップ能力", "モニタリング能力", "リーダーシップ能力")を測定した。その結果, トレーニング実施条件の方が非実施条件に比べ, 上記の多くの尺度について, 約9か月後の得点の上昇が大きかった。したがって, 太幡(2016)のトレーニングの有効性はある程度は時間経過後に確認されたと考えられる。

  Tabata (2016) implemented a skills training program aimed at developing university students’ teamwork competency and demonstrated the efficacy of the program as measured immediately after the training.  The present study was conducted to examine the efficacy of the training 9 months after the training.  Participants were university seniors, divided into a group receiving the training (<I>n</I>=29; 8 men, 21 women), and a no-training control group (<I>n</I>=25, 8 men, 17 women).  The participants completed self-report scales before the training and 9 months after the training.  The scales assessed general social skills and competency at teamwork measured communication, team orientation, backup, monitoring, and leadership.  The results from the post-training assessment indicated that the participants in the training program showed more improvement in their self-reported social skills and also improved more on many of the sub-elements of teamwork competency, compared to the control group.  This suggests that, 9 months after the training, this training program continued to be effective to some extent.

Journal

  • The Japanese Journal of Educational Psychology

    The Japanese Journal of Educational Psychology 65(2), 305-314, 2017

    The Japanese Association of Educational Psychology

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130006106585
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00345837
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0021-5015
  • NDL Article ID
    028567303
  • NDL Call No.
    Z7-182
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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