<b>1980</b><b>年代イギリスにおける盲学校の廃校とその要因 </b>  [in Japanese] <b>The Process and the Reasons Behind the Closure of Special Schools for</b><b> the Blind in 1980s England </b>  [in Japanese]

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Abstract

<p>本研究は1980年代以降、多くの特別学校が廃校となったイギリスに焦点をあて、盲学校が廃校となるまでの経緯とその要因について明らかにした。盲学校は、減少の一途をたどる在籍児童生徒数に伴い経営が逼迫していたことに加え、1981年教育法の制定を背景に、それまで非公費維持学校の盲学校に依存していた地方教育当局が、独自の教育・支援体制構築に方針転換したことが大きな要因となった。こうした状況下の盲学校では、健全な教育環境の維持・実現という観点から、盲学校のあり方についての議論の末、自ら廃校の決断を下した。盲学校廃校には、外的要因として盲児童生徒数の減少と1981年教育法が大きく影響したが、盲学校の内的要因として自己統制的な力が作用していた。</p>

<p>This paper examined the process and the reasons behind the closure of special schools for the blind in England in the 1980s. While schools were already facing financial difficulties due to the decreasing number of students, the implementation of the 1981 Education Act encouraged the Local Education Authorities to shift towards building their own local provisions rather than sending children with visual impairment to a non-maintained special school. In this situation, school for the blind, which had a clear view on how "healthy schools" should look like, decides to close the school. Behind the closure of special schools for the blind, there were external factors such as the overall decrease in the number of children and the implementation of the 1981 Education Act, but also, internal factors such as the school's own belief.</p>

Journal

  • Japanese Journal of Disability Sciences

    Japanese Journal of Disability Sciences 41(1), 59-67, 2017

    Association of Disability Sciences, Japan

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130006147524
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA12215065
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    departmental bulletin paper
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    1881-5812
  • NDL Article ID
    028180236
  • NDL Call No.
    Z7-1307
  • Data Source
    NDL  IR  J-STAGE 
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