<b>1980</b><b>年代イギリスにおける盲学校の廃校とその要因 </b> <b>The Process and the Reasons Behind the Closure of Special Schools for</b><b> the Blind in 1980s England </b>

この論文にアクセスする

この論文をさがす

著者

抄録

<p>本研究は1980年代以降、多くの特別学校が廃校となったイギリスに焦点をあて、盲学校が廃校となるまでの経緯とその要因について明らかにした。盲学校は、減少の一途をたどる在籍児童生徒数に伴い経営が逼迫していたことに加え、1981年教育法の制定を背景に、それまで非公費維持学校の盲学校に依存していた地方教育当局が、独自の教育・支援体制構築に方針転換したことが大きな要因となった。こうした状況下の盲学校では、健全な教育環境の維持・実現という観点から、盲学校のあり方についての議論の末、自ら廃校の決断を下した。盲学校廃校には、外的要因として盲児童生徒数の減少と1981年教育法が大きく影響したが、盲学校の内的要因として自己統制的な力が作用していた。</p>

<p>This paper examined the process and the reasons behind the closure of special schools for the blind in England in the 1980s. While schools were already facing financial difficulties due to the decreasing number of students, the implementation of the 1981 Education Act encouraged the Local Education Authorities to shift towards building their own local provisions rather than sending children with visual impairment to a non-maintained special school. In this situation, school for the blind, which had a clear view on how "healthy schools" should look like, decides to close the school. Behind the closure of special schools for the blind, there were external factors such as the overall decrease in the number of children and the implementation of the 1981 Education Act, but also, internal factors such as the school's own belief.</p>

収録刊行物

  • 障害科学研究

    障害科学研究 41(1), 59-67, 2017

    障害科学学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    130006147524
  • NII書誌ID(NCID)
    AA12215065
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    departmental bulletin paper
  • 雑誌種別
    大学紀要
  • ISSN
    1881-5812
  • NDL 記事登録ID
    028180236
  • NDL 請求記号
    Z7-1307
  • データ提供元
    NDL  IR  J-STAGE 
ページトップへ