<b>自閉スペクトラム症のある大学生における自主学習の促進</b>:<b>行動契約法を用いた学習に対する動機づけの向上 </b> <b>Facilitation of Self–learning in a College Student with </b><b>Autism Spectrum Disorder</b>:<b>Improvements of Motivation for</b><b> Learning by Using a Behavioral Contracting </b>

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著者

    • 佐々木 銀河 SASAKI Ginga
    • 筑波大学ダイバーシティ・アクセシビリティ・キャリアセンター Center for Diversity, Accessibility and Career Development, University of Tsukuba
    • 青木 真純 AOKI Masumi
    • 筑波大学ダイバーシティ・アクセシビリティ・キャリアセンター Center for Diversity, Accessibility and Career Development, University of Tsukuba
    • 五味 洋一 GOMI Yoichi
    • 筑波大学ダイバーシティ・アクセシビリティ・キャリアセンター Center for Diversity, Accessibility and Career Development, University of Tsukuba

抄録

<p>本研究では、自閉スペクトラム症のある大学生1 名に対して行動契約法を導入し、学生による自主学習が促進されるかを検討した。初回来談時のアセスメントの結果をもとに支援計画を立案した。まず、自主学習時において取り組む問題数を設定する目標設定を行った。その後、目標を書面化し、対応する強化子の提供等を明記した行動契約法を導入した。行動契約法の後で、再び目標設定のみによる自主学習の促進効果を評価した。その結果、目標設定のみでは自主学習は促進せず、行動契約法によって自主学習が促進されることが示された。この結果について、行動契約法で設定される強化子の設定・管理および障害学生支援としての意義について検討した。</p>

<p>Behavioral contracting was conducted to a college student with autism spectrum disorders to investigate whether self-learning was facilitated. The support plan was designed on the basis of the results of assessment which were conducted at the first interview. First, a goal setting was introduced by deciding the number of questions to be tackled in self-learning. Subsequently, a behavioral contracting writing the goal and describing the delivery of corresponding reinforcers was introduced. After the intervention with the behavioral contracting, only the goal setting was conducted again, and its effects on facilitating self-learning was assessed. Results indicated that self-learning was not facilitated only by goal setting and that the behavioral contracting was effective for facilitating selflearning. The above results are discussed from the perspective of establishing and managing reinforcers through behavioral contracting, and moreover, significance as supports for students with disabilities.</p>

収録刊行物

  • 障害科学研究

    障害科学研究 41(1), 221-230, 2017

    障害科学学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    130006147553
  • NII書誌ID(NCID)
    AA12215065
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    Departmental Bulletin Paper
  • 雑誌種別
    大学紀要
  • ISSN
    1881-5812
  • NDL 記事登録ID
    028180443
  • NDL 請求記号
    Z7-1307
  • データ提供元
    NDL  IR  J-STAGE 
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