ノルウェー・南サーメ地域における少数先住民族サーメ学校の変容と新たな課題―スウェーデンとの比較の観点から―  [in Japanese] A school dilemma for the indigenous Saami population of Southern Saami Area in Norway: A Comparison with the Swedish Case  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

ノルウェー、ヌーラン県ハットフェルダル・コムーネ(kommune)に、少数先住民族サーメ児童・生徒のための基礎学校がある。1951年、国立の寄宿制サーメ学校として創立され、特に1980年以降、南サーメ言語・文化教育をノルウェーの普通教育に取り組んだ独自の教育を展開してきた。しかし、2000年以降、徐々に児童・生徒数が減少し、現在は通年の学校として機能していない。本稿の目的は、スウェーデンにあるサーメ学校と比較の観点から、学校の教育的特徴を分析し、児童・生徒数減少の要因と実情について明らかにすることである。学校は、現在、短期セミナーや遠隔教育を駆使して南サーメ言語・文化を伝承する役割を果たしている。しかし、通年で 通う児童・生徒を確保できないがために新たな課題に直面している。この学校は、今後どのような教育機関として位置づけられていくのだろうか。

This paper focuses on the crisis of the decrease in the number of students in Hattfjelldal Saami school, which is located in the South Saami area in Norway, and discusses the present Saami situation as regards school education for this indigenous minority, with a special focus on the South Sami area. Saami education is gradually being improved. Besides, each Saami school has unique historical circumstances and has unique education in Saami language and culture. In spite of these changes, however, in the Hattfjelldal Saami school, located in the Southern Saami area of Norway, a dramatic decrease in the number of pupils has been seen. In this paper I discuss the current problems and future possibilities of Hattfjelldal Saami school. This is done through comparison with Tärnaby Sami school in Sweden. The basis for the research was done through visits to the two schools between August 4 and September 15, 2011, during which I studied the historical background and Education Act of each country. This paper aims to elucidate the background to the differences between the two Sami schools.

Journal

  • Japanese Journal of Northern European Studies

    Japanese Journal of Northern European Studies 12(0), 67-76, 2016

    Japan Association for Northern European Studies

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130006236419
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA12182603
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1880-2834
  • NDL Article ID
    027530756
  • NDL Call No.
    Z71-N740
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
Page Top