支援学校教師の主体的な行動を促す外部人材との連携に関する研究:テレプレゼンスロボットの活用を事例として  [in Japanese] A Study of Cooperation with Outside Personnel Encouraging Teacher's Active Behavior in Special Needs Education School:From a Case of Tele-presence Robot Use  [in Japanese]

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Abstract

近年の技術進歩により,特別支援学校の教師は新しいテクノロジーを用いたAssistive Technology(AT)やICTの活用が求められている。これらの新しいテクノロジーを教師が主体的に活用する際,他の教師をはじめとした活用主体の教師を取り巻く他者の存在が影響することから,本研究では,学校外の人材とのどのような関わりが支援学校教師のテクノロジー活用における主体的な行動を促すのかを明らかにすることを目的とした。具体的な事例として,テレプレゼンスロボットOriHimeを導入した教師の詳細な実践の展開プロセスに関するインタビューを分析した。その結果,教師には主体的に行動できる範囲があり,それは他の教師や外部人材との連携によって拡大していくこと,外部人材はその範囲を拡大するために関わりを持つことが重要であることが分かった。本研究で取り上げた事例では,外部人材である研究者や学生が,積極的に教師と関わり連携実践を構築することで,教師の主体的な行動が可能な範囲を拡大していた。

In this information technology era, the teachers who are in special needs education school are offered to utilize Assistive Technologies and ICT. The presence of others affects to the teacher's action regarding new technology use. Thus, the authors aim to reveal how the outside personnel such as researchers and school volunteers encourage the teachers when they install technologies into their educational practices. The authors collected interview data from a teacher who utilized OriHime, a tele-presence robot in her lessons with outside personnel. As a result, we found a boundary that a teacher can individually act, and it can be expanded by cooperation with outside personnel and other teachers who are belonging to the school. Outside personnel such as researcher and school volunteer can help the teacher through active participation to the educational practice.

Journal

  • Japnese Journal of Educational Media Research

    Japnese Journal of Educational Media Research 24(1), 89-104, 2017

    Japan Association for Educational Media Study

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130006285566
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11144471
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1340-9352
  • NDL Article ID
    028722542
  • NDL Call No.
    Z7-B545
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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