伝達経路を基に情報の信頼性を判断する思考を育成する学習プログラムの開発と評価  [in Japanese] Development and Assessment of an Educational Program Aimed at Cultivating Thinking to Evaluate Information Credibility Based on the Communication Pathways  [in Japanese]

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Abstract

10代の若者の間ではソーシャルメディア経由で情報を得ることが日常的になっている一方で,ソーシャルメディア経由の情報の特性に着目をしたメディア・リテラシーの学習方法は確立されていない。ソーシャルメディア経由の情報は一次情報が多い一方で,情報が多数の媒介者を経由して届き,受け手にとって一次情報を持っている人が誰かがわかりにくくなっている場合も多い。このようなソーシャルメディア経由の情報の信頼性を判断するためには,まず情報の伝達経路を想像し,その上で伝達経路上の媒介者の信頼性を判断する思考が必要であると考えられる。そこで,「伝達経路を基に情報の信頼性を判断する思考」を育成する学習プログラムを開発し,都内の大学で検証授業を行った。「伝達経路を基に情報の信頼性を判断する思考」を〈技能〉と〈傾向性〉に分けて効果を検証した結果,それぞれ一定の効果が確認できた。一方で,〈技能〉と〈傾向性〉の学習効果が出るのは時間差がある,または異なる育成方法が求められることも示唆された。

Recently it is common among young people to obtain information via social media. Nevertheless, learning methods focused on the characteristics of communication pathways with regard to information disseminated through social media have not been established. While there exists abundant primary information on social media, in some cases, the primary information is mediated by multiple individuals and is often difficult for the recipient to understand. Based on the assumption that evaluating the credibility of information via social media requires a consideration of the 「communication pathways」 and evaluation of the credibility of mediators, we developed a learning program aimed at cultivating thinking to evaluate the credibility of information based on the 「communication pathways」 and verified its efficacy in a university class. The efficacy of the program was analyzed with regard to two areas of 「thinking」: 「thinking skills」 and 「thinking dispositions」. Our study confirmed a certain level of efficacy in both areas, but at the same time, some differences in its efficacy between the two areas were also identified, including time differences in the learning effect and differences in the training methods required for developing the two areas of thinking.

Journal

  • Japnese Journal of Educational Media Research

    Japnese Journal of Educational Media Research 24(1), 27-41, 2017

    Japan Association for Educational Media Study

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130006285570
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11144471
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1340-9352
  • NDL Article ID
    028722527
  • NDL Call No.
    Z7-B545
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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