活動機会の保障水準に着目した公共交通サービス選択のための規範的評価モデル  [in Japanese] A NORMATIVE EVALUATION MODEL FOR SELECTING LOCAL TRANSPORT SERVICE BASED ON THE LEVEL OF ACTIVITY OPPORTUNITY  [in Japanese]

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Abstract

「活動機会の保障とそのための負担との組合せ」を「住民が選択する」という観点に立ち構築された公共交通計画策定支援モデルには,潜在能力フロンティアを描くプロセスが明確でない,また,複数住民の潜在能力に基づき代替案を選ぶための社会的評価関数が具体的に示されていない,といった課題が残されている.そこで,本研究では,共同消費財の生産量と住民の費用負担の組み合わせを政策と考え,政策下で得られる複数住民の潜在能力フロンティアをシステマティックに導出するとともに,複数住民の潜在能力を評価するために社会的関係関数と格差原理を援用した二段階の規範的評価モデルを構築し,数値分析を通して,共同消費財の生産量と住民の費用負担の組み合わせを適切に選択できることを示した.

In planning local transport plan, it is essential that the local community select a combination of secured activity opportunity supported by local transport and the burden of operation cost to maintain the service. This study aims to develop a model to select the best planning alternative, which secure the basic level of activity opportunity to the resident of the lowest level of activity opportunity. The model consists of two part. The first part draws the capability frontier from budget constraints and functions of functioning, and the second part selects the best alternative based on social relation function and Rawls' difference principle. Numerical examples show that the model successfully select the best alternative under the designated conditions.

Journal

  • Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. D3 (Infrastructure Planning and Management)

    Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. D3 (Infrastructure Planning and Management) 73(5), I_921-I_929, 2017

    Japan Society of Civil Engineers

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130006286595
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    journal article
  • ISSN
    2185-6540
  • Data Source
    IR  J-STAGE 
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