道路ネットワークの食料供給機能寸断による地域経済影響評価手法に関する研究  [in Japanese] ECONOMIC EFFECTS OF ROAD NETWORK DISRUPTION FOCUS ON FRESH FOOD TRANSPORT  [in Japanese]

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Abstract

本研究では食料供給機能としての北海道の道路ネットワークと食品関連産業のサプライチェーンに着目し,日々安定的な食料供給を行っている道路を定量的に評価した.各種統計を用いて開発した先行研究の食料ODをベースに,新たに構築した北海道物流における高速道路選択モデルと従来の最短経路探索法(Dijkstra法)を道路ネットワーク上への配分に適用させたことで,食料輸送経路の定量的表現を可能とした.さらに生産地から加工場へと輸送される流通段階(FtoP)に焦点を当て,災害等を起因とした道路不通の経済的影響をサプライチェーンの前方連関効果に着目し,道路リンクごとに分析を行っている.北海道の地域特性である食料産業の経済活動の観点から,強靭な道路ネットワークの整備に向けた重要な区間を明らかにするための一評価手法を提案した.

This study presents the evaluation method of the road network as a function of fresh food supply. Food OD table and Highway choice model of Hokkaido logistics are applied into the shortest path method in order to indicate the food transport routes quantitatively. The food OD table is developed based on IO table and statistical data in the previous research. And the highway choice model, which includes the regional characteristics of Hokkaido, food characteristics and transport distance, is developed based on the logistics census data.<br>Further analyses on the distribution stage of the processing from the farm (FtoP), the economic effects of the disrupted roads, and the forward linkage effect of the supply chain are also analyzed for each road link. The results show the important of road sections and zones from the point of view of economic activity in the development of tough road network.

Journal

  • Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. D3 (Infrastructure Planning and Management)

    Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. D3 (Infrastructure Planning and Management) 73(5), I_269-I_280, 2017

    Japan Society of Civil Engineers

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