組織の中でのナラティブ・アプローチの実践:―障害大学生支援を対象としたアクション・リサーチを振り返って―  [in Japanese] Narrative Approaches in an Organization::Reflections on Active Research of the Support for Students with Disabilities at the University of Toyama  [in Japanese]

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Abstract

<p> 本稿の目的は,ナラティブ・アプローチの実践現場で実際に行われていること,および,その実践現場における組織論研究者の役割について明らかにすることである.富山大学での障害学生支援の現場での実践についての振り返りを通じて,ナラティブ・アプローチの実践を,新たなナラティブを共同構成してより良い現実を招く変化を生み出し,そのプロセスを実践のコツとして組織内外で物語る,創発的循環プロセスとして提示した.加えて,その実践現場に関わる組織論研究者の役割として,多様なナラティブを引き出す装置,実践のウィットネス,実践プロセスの管理者の3つを提示した.</p><p></p>

<p>This paper clarifies the role of researchers on organization studies and the field of practical narrative approaches. It reflects on the organizational practice of supporting students with disabilities at the University of Toyama, by describing an emergent and cyclic process that consists of the following four steps: 1) extracting narratives from stakeholders, 2) co-constructing narratives through collaboration among stakeholders, 3) creating changes to better clarify the reality, and 4) narrating experiences in creating changes within and outside of organizations. This process reveals three roles of organizational studies researchers, as follows: 1) devising a method for extracting diverse narratives, 2) witnessing the practice of a narrative approach, and 3) administrating the organizational practice of a narrative approach.</p>

Journal

  • Organizational Science

    Organizational Science 51(1), 4-15, 2017

    The Academic Association for Organizational Science

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