「コーチング」の歴史を再構成する:~『人の力を引き出すコーチング術』からの、原型生成の試み~  [in Japanese] How do we explain and how do readers understand the history of coaching?  [in Japanese]

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Author(s)

    • 原口 佳典
    • 一般社団法人日本支援対話学会|株式会社コーチングバンク

Abstract

コーチングの歴史をどのように語るか?というのは難しい問題である。ここではまず、『人の力を引き出すコーチング術』の「コーチング」史観を分析し、その後、『コーチングのすべて』の「コーチング」史観と、国際コーチ連盟(ICF)の「コーチング」史観を見ていく。そして日本の「コーチング」の歴史の欠落部分を確認した後に、「コーチング」の歴史を再構成する。その中で、①概念やトレーニング方法としての「コーチング」②組織内の人の関係性としての「コーチング」③マネージャーのスキルとしての「コーチング」④プロフェッショナル・サービスとしての「コーチング」⑤研修でスキルとして伝えられる「コーチング」⑥自己啓発セミナーとしてのコーチング⑦プロフェッショナル養成としての「コーチング」という7つの要素があり、これらがどのように「コーチングの歴史」の中で位置づけられるのかを構造的に解析していく。

It is a question beyond our consideration to ask How do we explain and how do readers understand the history of coaching ?This report will begin with looking into the history of coaching from the standpoint of How does coaching bring out a person's ability ? and finding some historical factors in How Coaching Works.We will further examine how The International Coach Federation (known as ICF) interprets the history of coaching. We will find out lacking factors in Japanese history of coaching to reconstruct the entire history of coaching.This process necessarily requests us to introduce the following seven factors into coaching. They have a close relation to each other and have a unique status in the coaching history.First is coaching as a concept or as a training method. Second is coaching presenting a relationship among persons in an organization. Third is coaching as a skill of managers. Fourth is coachingas a professional service. Fifth is coaching as a skill taught in training fields. Sixth is coaching used in a self-enlightenment seminar. Seventh is coaching for training professionals.

Journal

  • Journal of Assisting Dialogue and Communication Studies

    Journal of Assisting Dialogue and Communication Studies 1(0), 23-36, 2013

    Japan Assisting Dialogue and Communication Studies Society

Keywords

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130006318342
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    2188-2177
  • Data Source
    J-STAGE 
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