中国の退耕還林政策に関する費用便益分析—特性の異なる3地域におけるケーススタディ—  [in Japanese] A Cost and Benefit Analysis of Sloping Land Conversion Program in China—A Case Study in Three Distinctive Regions—  [in Japanese]

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Author(s)

    • 成 双之 CHENG Shuangzhi
    • 慶應義塾大学経済学研究科|吉林財経大学外国語学部 Graduate School of Economics, Keio University|School of Foreign Studies, Jilin University of Finance and Economics

Abstract

<p>本稿の目的は,特性が異なる複数の地域で実施される退耕還林を持続可能なプロジェクトとするための適切な農家への補助支給のあり方を明らかにすることである。1999年に開始された退耕還林は,十数年間で800万haの造林に成功したが,農家のプロジェクト参加の継続性と退耕還林の財政的持続性への懸念が強まっている。そこで,本稿は,2014年と2015年に中国の3都市(雲南省玉渓市・四川省南充市・吉林省大安市)でインタビュー調査を行い,調査データと政府の統計資料から各地域で実施される退耕還林の費用便益分析を試みた。分析結果では,まず,生態便益を含めた社会的純便益がどの地域でも大きく正の値をとった。さらに,私的純便益の大きさにもとづくと,適切な補助水準は大安市が一番大きく,南充市,玉渓市の順に小さくなった。この順序は,現状の南北それぞれの地域で一律とされる補助水準や先行研究が提示する機会費用の大きさにもとづいた補助水準とは異なる順序である。誤った補助の支払いは,補助が必要な地域にプロジェクト参加のインセンティヴを与えられないばかりか,補助の必要がない地域に補助を支給してしまう。本稿から,退耕還林を持続可能なプロジェクトとするために,よりきめ細かな地域区分にしたがう補助水準を実現していくことの必要性を見ることができる。</p>

<p>This paper aims to figure out the ideal subsidy policy for farmers in multiple regions of different traits in order to assure the sustainable development of the Sloping Land Conversion Program (SLCP). Although SLCP implemented as a national forest governance project since 1999 has reforested an area of roughly 8 million ha over the past decade, uncertainty also surrounds the sustainability of both farmers' participation and government's subsidy policy. In order to analyze the cost benefit of SLCP, this study probes into both the survey data of Yuxi City in Yunnan Province, Nanchong City in Sichuan Province and Da'an City in Jilin Province in 2014 and 2015, and government's statistical information. The current subsidy policy is of two unified standards divided by Southern and Northern regions and some beforehand studies argue subsidy amount could be divided by opportunity cost. However, this analysis shows that if the subsidy amount is divided by net private benefit, the proper subsidy amount should be on the decrease in sequence of Da'an, Nanchong, and Yuxi, which is in contrast to both the sequence of current subsidy policy and beforehand studies. Since improper subsidy policy could not stimulate regions of high demand and is a waste to regions of low demand, this paper argues that in order to maintain the sustainable development of SLCP, it is necessary to subdivide regions of subsidy policy.</p>

Journal

  • ENVIRONMENTAL SCIENCE

    ENVIRONMENTAL SCIENCE 31(1), 1-12, 2018

    SOCIETY OF ENVIRONMENTAL SCIENCE, JAPAN

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130006326114
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0915-0048
  • Data Source
    J-STAGE 
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