大学教育におけるラーニング・アナリティクスの導入と研究  [in Japanese] Overview and Introduction of Learning Analytics Research in Higher Education  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

<p>近年の情報通信技術の発展により,大学教育において,e-Learning の導入など,教育の情報化が推進されており,授業内外を問わず,教育・学習活動に関する膨大な量のデータが急速に蓄積されつつある.本稿では,このような教育・学習データの蓄積と分析を目的とした,ラーニング・アナリティクスの研究の概要を紹介する.また,先端事例として,九州大学における教育改善と学習支援を目的としたラーニング・アナリティクス研究について述べる.</p>

<p>With the development of information and communication technologies (ICT), ICT has been used in various situations in education. Thus, enormous amounts of data in educational and learning activities are rapidly accumulating regardless of inside or outside the class. This paper introduces the research on learning analytics for the purpose of accumulation and analysis of education and learning process data. In addition, as an example, this paper describes some researches on Learning Analytics at Kyushu University for educational improvement and learning support.</p>

Journal

  • Japan Journal of Educational Technology

    Japan Journal of Educational Technology 41(3), 221-231, 2018

    Japan Society for Educational Technology

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130006337697
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11964147
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    1349-8290
  • NDL Article ID
    028821305
  • NDL Call No.
    Z7-904
  • Data Source
    NDL  IR  J-STAGE 
Page Top