中学生のスクールカーストと学校適応の関連 Relationships Between School Caste and School Adjustment Among Junior High School Students

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抄録

<p> 本研究の目的は,スクールカーストと学校適応の関連メカニズムについて,社会的支配志向性(SDO)に着目し,検討することであった。具体的には,自己報告によって生徒が所属する友だちグループ間の地位と,グループ内における生徒自身の地位を測定し,前者の「友だちグループ間の地位格差」を「スクールカースト」と定義した。そして,SDOによるグループ間の地位から学校適応感への間接効果を検討した。中学生1,179名を対象に質問紙調査をおこなった結果,グループ内の地位の効果が統制されても,グループ間の地位はSDOのうちの集団支配志向性を媒介し学校適応感に対して正の間接効果を持った。つまり,中学生において,SDOを介した「スクールカースト」と学校適応の関連メカニズムが示された。考察では,集団間の地位格差を支持する価値観を通して,高地位グループに所属する生徒ほど学校適応が向上する可能性が議論された。</p>

<p>  The goal of the present study was to investigate relationships between "school caste" and school adjustment, focusing on social dominance orientation (SDO). "School caste" was defined as "inter-peer group hierarchy". Participants in the study were Japanese junior high school students (<i>N</i>=1,179). Inter-and intra-peer group status was measured from students' subjective answers to questions about inter-and intra-peer group status. Also, social dominance orientation and subjective school adjustment were measured from students' self-reports. Whether social dominance orientation mediated effects of inter-peer group status on school adjustment was examined. Despite controlling for effects of intra-group status, group-based dominance (i.e., social dominance orientation-dominance, or SDO-D, a sub-dimension of social dominance orientation) positively mediated effects of inter-peer group status on subjective school adjustment. In other words, students in the higher status peer groups tended to have higher group-based dominance, and, in turn, higher group-based dominance caused better subjective school adjustment. Thus, the results of the present study revealed that, among junior high school students, the relationship between school caste and school adjustment appears to be mediated by social dominance orientation. The discussion deals with the possibility that those students who were affiliated with higher status peer groups had better school adjustment because of their preference for dominating other groups.</p>

収録刊行物

  • 教育心理学研究

    教育心理学研究 65(4), 501-511, 2017

    一般社団法人 日本教育心理学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    130006391557
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00345837
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    0021-5015
  • NDL 記事登録ID
    028708252
  • NDL 請求記号
    Z7-182
  • データ提供元
    NDL  J-STAGE 
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