制御焦点が学業パフォーマンスに及ぼす影響:―制御適合の観点から―  [in Japanese] Regulatory Focus and Academic Performance::Regulatory Fit  [in Japanese]

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Author(s)

    • 湯 立 TANG LI
    • 筑波大学大学院人間総合科学研究科 GRADUATE SCHOOL OF COMPREHENSIVE HUMAN SCIENCES, UNIVERSITY OF TSUKUBA
    • 三和 秀平 MIWA SHUHEI
    • 筑波大学大学院人間総合科学研究科 GRADUATE SCHOOL OF COMPREHENSIVE HUMAN SCIENCES, UNIVERSITY OF TSUKUBA
    • 黒住 嶺 KUROZUMI RYO
    • 筑波大学大学院人間総合科学研究科 GRADUATE SCHOOL OF COMPREHENSIVE HUMAN SCIENCES, UNIVERSITY OF TSUKUBA

Abstract

<p> 本研究の目的は,制御適合の観点から,制御焦点が学業パフォーマンスに及ぼす影響について検討することであった。具体的には,制御焦点(促進焦点と防止焦点)と学習方略(熱望方略と警戒方略)が適合した時に,高い学業パフォーマンスを収めるのかどうかを検討した。分析対象者は大学生100名であった。学習方略は,マクロ理解方略,ミクロ理解方略,拡散学習方略,そして,暗記方略を取りあげ,学業パフォーマンスは,授業の定期試験(空所補充型テスト,記述式テスト)の成績をその指標として用いた。本研究の結果より,促進焦点の傾向が高い人と防止焦点の傾向が高い人のどちらが優れた学業成績を示すのかではなく,高い学業成績につながる目標の追求の仕方が,両者では異なることが明らかとなった。促進焦点の傾向が高い人は,マクロ理解方略を多く使用している場合に,記述式テストにおいて高い学業成績を収めていた。一方,防止焦点の傾向が高い人は,ミクロ理解方略を多く使用している場合に,空所補充型テストにおいて高い学業成績を収めていた。制御適合に関する一連の研究(Higgins, 2008)で示されている通り,促進焦点の傾向が高い人は熱望方略を使用する時に,かたや防止焦点の傾向が高い人は,警戒方略を使用する時に制御適合が生じることによって,それらに合致したパフォーマンスが向上すると考えられた。</p>

<p>  According to regulatory fit theory (Higgins, 2000), people engage in goal pursuit in a manner that fits their regulatory orientation. When people experience regulatory fit, they engage more strongly in their goal pursuit, which, in turn, leads to better performance. The purpose of the present study was to investigate influences of regulatory fit on Japanese college students' academic test performance. After university students (<i>N</i>=100) were assessed for individual differences in regulatory orientation and learning strategies, their performance on actual college course tests (a cloze tests and an essay test without comments) was examined. The results indicated that promotion-oriented individuals had high performance on the essay test without comments when they used an eager strategy, whereas prevention-oriented individuals had high performance on the cloze test when they used a vigilance strategy. These findings suggest that effects of regulatory fit on academic test performance are not identical, but rather differ according to the type of regulatory fit and the test format.</p>

Journal

  • The Japanese Journal of Educational Psychology

    The Japanese Journal of Educational Psychology 65(4), 477-488, 2017

    The Japanese Association of Educational Psychology

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130006391564
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0021-5015
  • Data Source
    J-STAGE 
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