茨城町の郷土料理"つと豆腐"に対する消費者意識 Consumer Consciousness about Local Dish “Tsuto-tofu” in Ibaraki Town

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抄録

"つと豆腐"は茨城県東茨城郡茨城町の郷土料理であり,近年,その喫食機会は著しく減少している。"つと豆腐"の潜在的購買層を把握するため,2016年9月に茨城町内のショッピングモール来店者を対象に試食アンケート調査を行った。"つと豆腐"に対する購入意向は,"つと豆腐"の伝承意識が高く,食に対する健康志向が高い回答者,および"つと豆腐"が「食べやすい」および「子供が喜ぶ」と評価した回答者で最も高かった。購入意向を示した回答者の多くは,"つと豆腐"を日々の食事の食材およびおつまみとして購入することを期待し,購入場所としてスーパーマーケットを希望した。価格受容分析の結果,豆腐一丁(約300 g)から作られた"つと豆腐"の最適価格および無差別価格(妥当価格)はそれぞれ177円および195円と推定された。"つと豆腐"は日常食として現代の消費者に受け入れられる可能性が高いと考えられる。

“Tsuto-tofu” is a tofu dish local to Ibaraki Town in Ibaraki Prefecture, which had be often served on ceremonial occasions. However, the opportunity to eat this dish has significantly decreased in recent years due to the changes in the style of rituals. In September 2016, a questionnaire survey was carried out in a shopping mall in the town of Ibaraki to find out who the potential purchasers of Tsuto-tofu were. Respondents were made to fill in the questionnaire after tasting a portion of Tsuto-tofu. It was found that purchase intention of Tsuto-tofu was highest among respondents who preferred a healthy diet, and, wished to hand down the local delicacy to posterity and among people who felt that it was easy to eat and would be well-liked by children. Most of the participants regarded it as a dish to be included in their regular diet, and wished to buy it at the supermarket. Using a price-sensitive measurement, the optimal and differential price points of Tsuto-tofu made from one cake (about 300 g) of tofu were 177 and 195 yen, respectively. The results suggested that Tsuto-tofu has the potential to be accepted by the general consumers as part of their daily diet.

収録刊行物

  • 日本調理科学会誌

    日本調理科学会誌 51(1), 37-41, 2018

    一般社団法人 日本調理科学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    130006394657
  • NII書誌ID(NCID)
    AN10471022
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    1341-1535
  • NDL 記事登録ID
    028846626
  • NDL 請求記号
    Z6-1906
  • データ提供元
    NDL  J-STAGE 
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