健康教育と防災教育をつなぐヘルスリテラシー教育デザインとその効果  [in Japanese] Effects of Health Literacy Education Design Connecting Health Education and Disaster Prevention Education  [in Japanese]

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Abstract

<p>本研究では,小学校の保健の授業において,避難所生活に着目した健康教育として防災教育と健康教育をつなぐヘルスリテラシー教育を行い,その効果について検討を行った.具体的には,事前に避難所で問題となる病気や衛生面・ストレスなど健康問題に関わることについて調べ,それをもとにゲーミフィケーションと知識構成型ジグソー法の要素を取り入れた協調学習を行い,避難所での健康問題について予防・解決していく方法を発表し,どのグループが一番効果的な方法であるかを投票で決定した.そして,その発表内容をもとに普段から活動している児童委員会ごとの別のグループに再構成し,普段の活動に取り入れながら児童委員会として避難所でどのように活動していくかを発表した.授業の実施前後で知識・思考力の変化を調査した結果,知識の向上とヘルスリテラシーが身に付いたことが示された.</p>

<p>This practical research aims to design and conduct the health literacy education for elementary school pupils in disaster prevention settings, and evaluate its effects on the enhancement of learning performance and awareness. Health literacy class that we designed consists of five parts; 1. searching the information about a disease and hygiene, 2. receiving the classes adopting gamification and jigsaw method, 3. presenting the solution about health problems in disaster site, 4. voting the most effective solution, 5. forming group and considering concrete solution to solve the problems in our usual life. The results showed that the performance, interest and awareness of health literacy were improved.</p>

Journal

  • Japan Journal of Educational Technology

    Japan Journal of Educational Technology 41(4), 461-475, 2018

    Japan Society for Educational Technology

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130006513947
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11964147
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1349-8290
  • NDL Article ID
    028902097
  • NDL Call No.
    Z7-904
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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