創造性が社会と出会う美術教育のためのカリキュラム到達度指標の研究:―ユニバーサルデザインの概念を基軸とした学びからの広がり―  [in Japanese] Study on the Arrival Degree Index of the Curriculum for Art Education Nurturing Creativity through Encounters with Society:—Development from the Learning Centered around the Concept of Universal Design—  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

<p>本研究は,ユニバーサルデザインの概念を基軸に,児童・生徒に,地域社会で課題を解決するために必要な思考力,判断力,表現力その他の能力をはぐくみ,主体的に学習に取り組む態度を養うための学習カリキュラムの構築を目指している。これまでの第一次研究では,試行用学習カリキュラムの構築を行っており,これからの第二次研究では,試行用学習カリキュラムの効果を,長期的な実践の上で検証する。本稿では,長期的なカリキュラムの実践にあたって,カリキュラムでつけたい四つの力(自己受容・自己理解,共感性,深く見ること,社会参画意識)の到達度指標の作成と,作成に向けての先行研究の調査と検討方法を述べている。また,到達度指標を用いて先行的に実践した授業の前後で児童・生徒にアンケート調査を行った。その結果,達成度指標に示す力と,定着した力の相関が見いだせた。</p>

<p>This study aims to construct a learning curriculum centered around universal design to cultivate students' abilities of thinking, judging, expressing and other abilities that are necessary to solve issues in local communities, and to develop the attitudes of voluntarily undertaking learning. Upon implementing the long-term curriculum, which is the bread and butter of the overall curriculum, we referred to the creation of the achievement degree index of the four abilities (self acceptance, self understanding, empathy, deep observation, willingness to participate in activities of the society), and research and evaluation method on the preceding studies to create the index. As a result, correlation was observed between the abilities indicated in the achievement degree index and the acquired abilities.</p>

Journal

  • Studies in Art Education

    Studies in Art Education 49(1), 137-144, 2017

    University Art Education Society of Japan

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130006594859
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA12831535
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    2433-2038
  • NDL Article ID
    029701331
  • NDL Call No.
    Z7-1788
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
Page Top