学校教育で音楽をつくることの再認識:―音楽は自己のイメージから生成しない―  [in Japanese] Re-recognition of Creative Music Making in Schools ::Relation Between Music and Image  [in Japanese]

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Abstract

<p> 本研究では, 創作行為におけるイメージと音楽, 自己と他者の関係性をラカンの鏡像段階論の視点から捉えなおすことで, 創作教育の教育的意義を新たに見出すことが目的である。ラカンは, 主体が常に自己を喪失しており, 他者に投影されることで自我 (自己認識の像) を得ていると主張している。この理論から導かれるのは, イメージも音楽も, 他者として自己を投影している意識対象の「もの」ということであり, そこから, 創作は, 「音」を音楽へと構成することそのものによって成り立つのであって, イメージを発展させれば音楽をつくることになる, というのではないということである。それは, 創作教育で最も重要なことが, 「音」を音楽へと構成する〈技術〉を教えることであることを意味する。これらの見解から, 創作には自己を認識する行為としての意義と, 社会における他者とのコミュニケーションを生成するきっかけとしての意義があることが明らかになった。</p>

<p>  This study determines the new educational significance of creative music making. Furthermore, it examines the relation between an image and music as well as the self and others from the perspective of Jacques Lacan's mirror stage theory. Lacan insists that a subject always loses the self and acquires ego by reflecting on others. This theory suggests that image and music are objects for self-reflection. This study clarifies that creative music making is attained by transforming sound into music and coming across the sound that it demanded, and not through the development of an image. Then, what is the function of an image in creative music making? The image simply provides opportunities to make music. Furthermore, the image is generated by the ego, which is acquired through the music. Thus, music teachers must think of ways to teach the techniques of transforming sound into music. The new music is made by music. And the new music that is not language produces conversation for reasons for it. From these findings, the significance of creative music making is to recognize the self and allows for an opportunity to communicate with others in society.</p>

Journal

  • JAPANESE JOURNAL OF MUSIC EDUCATION RESEARCH

    JAPANESE JOURNAL OF MUSIC EDUCATION RESEARCH 46(2), 25-36, 2016

    Japan Music Education Society

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