有権者の心理過程における首相イメージ  [in Japanese] The image of prime ministers in people's minds:Analyzing answers to open-ended questions from the JES - IV survey  [in Japanese]

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Abstract

選挙制度改革の目的の一つは,政党・政策・首相候補を三位一体として選択する体制の構築にあった。その意味で,有権者が抱く首相イメージが,政党や政策との関係を軸として形成されるのか,首相個人のリーダーシップや人柄に左右されるのかは,重要な論点である。本研究では, JES - IV の自由回答を利用して,有権者が抱く首相イメージの形成およびそのイメージが内閣支持に与える影響について分析した。有権者の多くは政治報道を通じて内閣の好きな点および嫌いな点について明瞭なイメー ジを持っており,そのイメージが内閣支持・不支持を左右している。しかし,その内閣についての好きな点,嫌いな点の影響は対称ではなく,好きな点の影響が嫌いな点の影響を上回っている。さらに,好きなイメージの影響が直接的であるのに対して,嫌いなイメージの影響は政治的関心の媒介を必要とすることが明らかになった。

Electoral and administrative reforms in the 1990s enabled prime ministers to exercise stronger leadership than previously possible. Many people believe that the inclusion of single-member districts increased electoral competition so that people can effectively choose prime ministerial candidates based on their policies. However, even though the influence of prime ministers has risen dramatically, little is known about how voters perceive prime ministers and how their perceptions affect political performance evaluations. This paper analyzes people's perceptions of prime ministers using answers to open-ended questions on likes and dislikes from the Japan Election Study IV (JES-IV). By using those answers in combination with other survey data, we demonstrate that people's perceptions influence prime ministerial approval. Furthermore, it is demonstrated that the impact of positive perceptions on approval is stronger than that of negative perceptions, presumably because high political awareness is necessary to take negative perceptions into account in evaluating prime ministers.

Journal

  • Japanese Journal of Electoral Studies

    Japanese Journal of Electoral Studies 31(2), 5-18, 2015

    Japanese Association of Electoral Studies

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130006647139
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0912-3512
  • Data Source
    J-STAGE 
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