中学生に対する認知行動的抑うつ予防プログラムの効果:―2年間のフォローアップ測定による標準群との比較― Two-Year Follow-Up Study of Effects of a Cognitive Behavioral Depression-Prevention Program for Junior High School Students::Comparison With a Normative Sample

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抄録

<p> 本研究の目的は,中学生における認知行動的な抑うつ予防プログラムの効果を標準群との比較,さらに2年間のフォローアップ測定から検討することであった。介入群を構成した51名の中学1年生が,プログラムに参加した。標準群は,中学生1,817名から構成した。介入内容は,全6回の認知行動的プログラムから構成した。プログラムの効果を測定するために,子ども用抑うつ自己評定尺度,社会的スキル尺度,自動思考尺度が,介入前,介入後,フォローアップ測定1(1年後),2(2年後)で実施された。結果から,抑うつについて介入前と標準群1年生の比較では差が見られなかったのに対して,介入群のフォローアップ測定1と標準群2年生の比較では,有意に介入群の抑うつが低いことが示された。また,社会的スキルの中のやさしい言葉かけとあたたかい断り方,ポジティブな自動思考に関して,介入前よりも介入後,フォローアップ測定において向上することが示された。ユニバーサルレベルの抑うつ予防プログラムが,中学生に対して効果的な技法であることが示唆された。</p>

<p>  The purpose of the present study was to examine effectiveness of a cognitive-behavioral program aimed at preventing junior high school students' depression, through a comparison involving a normative sample, and including 1- and 2-year follow-ups. The intervention group consisted of 51 seventh graders who participated in the cognitive-behavioral program. The normative sample consisted of 1,817 junior high school students who did not attend the program. The intervention was a cognitive behavioral program, offered in 6 group sessions. To assess the effects of the program, the Depression Self-Rating Scale for Children, the Social Skills Scale, and the Automatic Thoughts Inventory were completed by participants at pre-intervention, post-intervention, and at 2 follow-ups (1 year and 2 years later). The intervention group's pre-intervention depression levels were not significantly different from the seventh graders in the normative sample. However, their depression levels at the first follow-up (8th grade) were significantly lower than those of the normative sample. Additionally, positive messages and skillful rejections on the Social Skills Scale and positive factors (expectancy for the future and expectancy for support) on the Automatic Thoughts Inventory were higher at post-intervention and follow-up than they had been pre-intervention. These results suggest that the universal depression-prevention program provided to the intervention group in the present study may be an effective technique for use with junior high school students.</p>

収録刊行物

  • 教育心理学研究

    教育心理学研究 66(1), 81-94, 2018

    一般社団法人 日本教育心理学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    130006708400
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00345837
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    0021-5015
  • NDL 記事登録ID
    028933320
  • NDL 請求記号
    Z7-182
  • データ提供元
    NDL  J-STAGE 
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