大学生におけるアルバイト就労と精神的健康および修学との関連  [in Japanese] Part-Time Jobs, Mental Health, and Earning University Credit  [in Japanese]

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Abstract

<p> 本研究は,大学生がアルバイトを行うことによって精神的健康と修学にどのような影響を受けるのかについて検討した。研究1では,大学生284名を対象に,アルバイト就労と抑うつとの関連を検討した。決定木分析の結果,心理的負荷のかかる出来事(職場での人間関係のトラブルやサポート源の消失)の方が深夜勤務よりも抑うつへのリスクが高いことが示された。研究2では,大学生324名を対象に,アルバイト就労と修学との関連について検討した。決定木分析の結果,アルバイト就労による授業等の欠席および期末試験期間中のアルバイト就労が修学困難に対するリスク要因となることが明らかとなった。本研究の結果から,大学生が修学に支障を来すにいたるまでのプロセスには,(a)アルバイト中に心理的負荷のかかる出来事を経験することで精神的不調になり修学困難に至る,(b)深夜勤務による睡眠不足や疲労の蓄積が大学への出席に支障を来すことで修学困難に至るという2つの存在が示唆された。</p>

<p>  The present study examined associations among working a part-time job, students' mental health, and earning university credit. Study 1 investigated relation between having a part-time job and depression. Undergraduates (<i>N</i>=284) completed questionnaires. Decision-tree analysis revealed that interpersonal stress in the workplace, such as trouble with a supervisor or lack of support resources, was associated with a higher risk of depression, compared to stress associated with working at night. Study 2 investigated the relation between having a part-time job and credits earned at university. Undergraduates (<i>N</i>=324) completed questionnaires. Decision tree analysis revealed that being absent from classes due to working a part-time job and working during the term-end examination period were associated with a high risk of failure to obtain university credit. These results suggest that (a) a higher mental workload may lead to failure to obtain university credit because of depression, and (b) short sleep duration associated with working at night and consequent accumulation of fatigue may lead to failure to obtain credit because of poor attendance at lectures.</p>

Journal

  • The Japanese Journal of Educational Psychology

    The Japanese Journal of Educational Psychology 66(1), 14-27, 2018

    The Japanese Association of Educational Psychology

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130006708403
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00345837
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0021-5015
  • NDL Article ID
    028933185
  • NDL Call No.
    Z7-182
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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