ニューヨーク市SoHo地区における芸術家街を契機としたジェントリフィケーション:1965~1971年における画廊の集積過程に着目して Artist-led Gentrification of SoHo in New York City::The Birth of the Art Gallery District from 1965 to 1971

この論文にアクセスする

著者

抄録

<p>都心衰退地区に形成される芸術家街は, ジェントリフィケーションの契機となることが知られてきた. 芸術家の存在は, 不動産開発や飲食業・文化産業の集積を促し, その過程において地価は高騰し居住者階層は移り変わる. 先行研究では, ジェントリフィケーションのメカニズムを分析するにあたって, おもに不動産業者や消費者としての中産階級に注目してきた. ところが, 重要なアクターであるはずの美術作品の展示・売買を行う画廊については十分な分析がなされてこなかった. 本稿の目的は, 芸術家街を契機とするジェントリフィケーションのメカニズムを, 画廊の集積過程に着目して分析することである. 具体的な検討事例は, 1965年から71年の間に芸術家街から画廊街へと転換した, アメリカ合衆国ニューヨーク市SoHo地区である. 芸術家街であるSoHo地区に画廊が集積した要因は, 安価な地価や広い室内空間を備えた未利用の工場建築物の存在だけではなかった. むしろ, ニューヨーク市における美術業界の構造変動の中で, 画廊経営者が自身の美術的立場を明確にする際に準拠した, 芸術家街の表象という文化的要因が重要であったことを明らかにする.</p>

<p>This paper examines mechanisms of culture-led, especially art-driven, gentrification. Existing sociological and geographical theories generally focus on the economic aspects of gentrification. Such theories, to put it simply, analyze gentrification only from an economic perspective. These theories are useful for examining gentrification in relation to housing issues, but are insufficient for the analysis of current culture related gentrification. This paper will argue for a new framework to deal with the issue of culture and gentrification.</p><p>In order to achieve this purpose, I have been conducting qualitative research on a case study of SoHo in New York City from 1965 to 1971. SoHo is the most wellknown case of artist-led gentrification both in its scale and process of spatial transformation; therefore, it is worth exploring. Key factors causing gentrification in SoHo are low rent and physical advantages, such as good location and spacious buildings. However, through my research, I discovered another factor that is critically important. It is the cultural and symbolic conflict between the upscale and commercial art world of Uptown and the grass roots and avant-garde art world of Downtown in Manhattan. During the symbolic struggles of post-war Manhattan, young avant-garde artists established their territory in SoHo, and then cooperative and commercial galleries moved in to exploit such avant-garde representations.</p>

収録刊行物

  • 社会学評論

    社会学評論 67(1), 106-121, 2016

    日本社会学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    130006779331
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    0021-5414
  • データ提供元
    J-STAGE 
ページトップへ