最近のバーチャル・リアリティ技術とその臨床応用可能性について  [in Japanese] The Latest Virtual-Reality Technology and Its Feasibility of Clinical Applications  [in Japanese]

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Abstract

<p>  「仮想現実」 「人工現実感」 などと訳されるバーチャル・リアリティ (Virtual Reality : VR) は, 視覚や聴覚などの感覚器官に働き掛け, コンピュータによって作り出された人工環境を実質的・現実的に (virtually) 本物・現実のように知覚させる技術である. また, ヒトが直接知覚できる現実世界の対象物に対して, コンピュータ処理によって提示情報を追加・削減・変化させる技術は, 拡張現実 (Augmented Reality : AR) や複合現実 (Mixed Reality : MR) と呼ばれる. VRやARの技術を活用している分野の例としては, 医療, 健康福祉, 教育, ゲーム, 航空宇宙, 自動車, ツーリズム, 商業などがある. 本稿では, とくに民生機器レベルに到達しつつあるヘッドマウントディスプレイ (Head Mounted Display : HMD) を中心とした最近のVR・AR技術を紹介し, その臨床応用可能性について議論する端緒を作りたい.</p>

<p>  Virtual Reality (VR) is a technology, which acts on sense organs, such as visual and auditory organs, to enable the user to sense a computer-created environment virtually as if it was a real environment. A technology, which allows the user to perform addition, deletion, or modification of information presented through computer processing with respect to the objects in the real world, which may be sensed directly by human beings, is referred to as Augmented Reality (AR) or Mixed Reality (MR). The fields, which take advantage of VR/AR, include medical care, health and welfare, education, game, aerospace, automobile, tourism and business. In this report, the latest VR/AR technology is introduced focusing particularly on Head Mounted Display (HMD), which is about to reach the level of consumer equipment, to provide a clue to have a discussion about its feasibility of clinical applications.</p>

Journal

  • Japanese Journal of Biofeedback Research

    Japanese Journal of Biofeedback Research 44(1), 9-13, 2017

    Japanese Society of Biofeedback Research

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130006855846
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0386-1856
  • Data Source
    J-STAGE 
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