仮想ナイチンゲール病棟を用いた看護教育の試み  [in Japanese] Nursing Education Trial Using a Virtual Nightingale Ward  [in Japanese]

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Author(s)

    • 辻 慶子 TSUJI Keiko
    • 産業医科大学 産業保健学部 基礎看護学講座 Division of Nursing Science and Arts, School of Health Science, University of Occupational and Environmental Health
    • 岩田 直美 IWATA Naomi
    • 名寄市立大学 看護福祉学部 看護学科 Faculty of Health and Welfare Science, Nayoro City University
    • 児玉 裕美 KODAMA Hiromi
    • 産業医科大学 産業保健学部 基礎看護学講座 Division of Nursing Science and Arts, School of Health Science, University of Occupational and Environmental Health
    • 萩原 智子 HAGIWARA Tomoko
    • 産業医科大学 産業保健学部 基礎看護学講座 Division of Nursing Science and Arts, School of Health Science, University of Occupational and Environmental Health
    • 鷹居 樹八子 TAKAI Kiyako
    • 産業医科大学 産業保健学部 基礎看護学講座 Division of Nursing Science and Arts, School of Health Science, University of Occupational and Environmental Health
    • 笹木 葉子 SASAKI Yoko
    • 名寄市立大学 看護福祉学部 看護学科 Faculty of Health and Welfare Science, Nayoro City University
    • 長多 好恵 NAGATA Yoshie
    • 札幌医科大学 医学部 公衆衛生学 Department of Public Health, Sapporo Medical University School of Medicine
    • 松本 真希 MATSUMOTO Maki
    • 北海道文教大学 人間科学部 看護学科 Department of Nursing, Faculty of Human Science, Hokkaido Bunkyo University

Abstract

<p>看護学科の学生は,看護教育を通して看護のあり方と看護の全体像を把握することが求められる.著者らは看護教育において,建築設計用コンピュータソフトを用いたナイチンゲール病棟の動画(仮想病棟)を作成した.学生の仮想病棟に対する反応を,看護師視点,患者視点,看護師と患者との共通視点の3つに分けて検討した.看護師視点では「患者を観察しやすい」,患者視点では「プライバシーがない」,共通視点では「広い」がもっとも多くみられた学生の反応であった.これらはすべてナイチンゲール病棟の特徴であり,臨床経験のない学生であっても,看護師からの視点,患者からの視点の両面から病棟の特徴をとらえることができたことから仮想病棟を看護教育に用いることの有効性が示唆された.</p>

<p>Nursing department students are expected to correctly grasp the entire concept of nursing through their education. The authors created a movie of a Nightingale ward (virtual ward, hereafter) with an architectural computer design software for education. The students' reaction to the virtual ward was categorized into three viewpoints: that of nurses, of patients, and of nurses and patients in common. Most of the reactions in each viewpoint were: "easy to observe patients" in the nurses' viewpoint; "no privacy" in the patients' viewpoint; and "wide room" in the common viewpoint, respectively. These reactions show the effectiveness of using a virtual ward in nursing education. Because these reactions are characteristics of a Nightingale ward, and even students, who have generally less experiences, recognized these characteristics from the both viewpoints of nurses and patients.</p>

Journal

  • Journal of UOEH

    Journal of UOEH 39(2), 175-179, 2017

    The University of Occupational and Environmental Health, Japan

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130006884488
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN0009832X
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0387-821X
  • NDL Article ID
    028334205
  • NDL Call No.
    Z19-1000
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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