高校生のLINEでのやりとりに対する認知に現代青年の友人関係特徴が及ぼす影響  [in Japanese] A Study of High School Students' Cognition about Communication through LINE and the Effect of Friendships among Modern Adolescents on It  [in Japanese]

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Abstract

<p>LINEとは,友人とのコミュニケーションを主眼としたアプリケーションのひとつである。近年,LINEは特に若者にとって欠かせないものとなってきている。本研究の目的は,高校生のLINEでのやりとりに対する認知のあり方について探索的に把握することと,その認知に対して現代青年に特有の友人関係のあり方が及ぼす影響について明らかにすることであった。高校生423名を対象に,本研究において作成したLINE尺度と友人関係尺度への回答を求めるオンライン調査を行った。LINE尺度の因子分析により「既読無視への不安」「気軽さ」「やりとりの齟齬の感覚」「攻撃性の増加」「即時的返信へのとらわれ」「つながり感」の6つの因子が抽出された。次に,友人関係による影響について多母集団同時分析を用いて検討した。その結果,友人から傷つけられることへのおそれが,LINEでのやりとりへのアンビバレントな気持ちを生む一因であることが示唆された。</p>

<p>LINE is a mobile application used mainly for communication with friends. Recently, LINE has become indispensable, particularly for young people. This study explored high school students' cognition about communication through LINE and revealed the effect of their friendships on it. High school students (<i>N</i>=423) completed a LINE scale that was constructed for this study and a Friendship scale in an online survey. Exploratory factor analysis yielded the following six factors: (1) "anxiety about being ignored," (2) "ease," (3) "sense of miscommunication," (4) "increase in aggressiveness," (5) "obsession with quick reply," and (6) "sense of being close." Subsequently, a multiple population analysis suggested that a psychological tendency to avoid being disliked by friends is one of the reasons for high school students' ambivalence about communication through LINE.</p>

Journal

  • The Japanese Journal of Personality

    The Japanese Journal of Personality 26(1), 76-88, 2017

    Japan Society of Personality Psychology

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130006894929
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11873802
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1348-8406
  • NDL Article ID
    028349794
  • NDL Call No.
    Z74-B175
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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