時間割引選好・リスク回避傾向と高校生の教育期待:―合理的選択理論における信念の明確化―  [in Japanese] Time Discounting Preference, Risk Aversion, and Educational Expectation among High School Students::Clarifying the beliefs in rational choice theory  [in Japanese]

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Abstract

<p> 本論文では,高校生の持つ時間割引選好とリスク回避傾向が,教育期待へと与える影響について分析する。これによって,合理的選択理論における行為の前提となっている信念を,より明確化することを目的としている。<BR> 日本全国の高校2年生とその母親に対する調査をデータとして使用し,時間割引選好とリスク回避傾向が,高校卒業後の教育期待に与える影響を検証した。時間割引選好は,入職時点とその後の上昇度合いが異なっている賃金プロファイルのどれを好むかという選択から,またリスク回避傾向は仮想的な宝くじへの支払い意思額から尺度が構成される。<BR> 分析の結果から,これまで教育選択のモデルに明示的に取り込まれてこなかった信念は,既存の社会階層変数とは独立した効果を有していることが示された。時間割引選好は教育期待に対して有意に正の影響を有していた。これは将来の大きな利益をより重視する生徒ほど,より長い教育を望む傾向あることを示している。また,リスク回避傾向は教育期待に対して有意に負の影響を有していた。これはより損失に敏感な生徒ほど,より長い教育を望みにくいことを意味する。ただしリスク回避傾向については,モデルの選択によって頑健な結果とは言えなかった。これらの結果が教育選択におけるリスク回避仮説に対して持つ意義や,信念の役割を明らかにすることと機会の不平等における規範理論への発展との関連について議論した。</p>

<p>The purpose of this paper is to investigate the roles of beliefs in rational choice theory. We place particular emphasis on time discounting preference and risk aversion as the components of the beliefs and test their effects on educational expectations among high school students. While the rational choice theory has been a powerful tool for the study of inequality in educational opportunity, the previous literature has not explicitly incorporated the subjective aspects of actors. Since a rational action is based upon the calculation of an uncertain future, ignoring the beliefs of individuals is undesirable for such a model to be an explanatory mechanism. Following a recent path-breaking empirical work by Breen et al. (2014), we contribute to clarifying the process of educational decision-making.<BR><BR>We use a survey of 1,070 pairs of 11th grade students and their mothers taken throughout Japan. The data contains the measures for time discounting preference and risk aversion, as well as rich covariates on socioeconomic statuses. Time discounting preference measured whether the respondents liked less initial pay but a higher growth rate or more initial pay but a lower growth rate. Risk aversion is constructed from the answers on a hypothetical lottery. The dependent variable is an educational expectation after high school graduation. We adopt the OLS regression model.<BR><BR>The results show that beliefs have considerable effects on educational decision-making that have not been captured by the traditional indices of social stratification. Time discounting preference is positively associated with educational expectation. This means more "patient" students prefer longer education. We also confirm that risk-averse students are less likely to stay in education, but the estimate is sensitive to different specifications. Furthermore, we argue that clarifying the roles of beliefs in educational decision-making is crucial for the development of normative theory on inequality of opportunity.</p>

Journal

  • The Journal of Educational Sociology

    The Journal of Educational Sociology 98(0), 135-154, 2016

    THE JAPAN SOCIETY OF EDUCATIONAL SOCIOLOGY

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130006906314
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0387-3145
  • Data Source
    J-STAGE 
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