都市構造からみた自動車CO<SUB>2</SUB>排出量の時系列分析  [in Japanese] Time-series analysis of the relationship between urban layout and CO<SUB>2</SUB> emission by automobile  [in Japanese]

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Abstract

自動車利用を原因とするCO<SUB>2</SUB>削減のため、都市のコンパクト化の必要性が指摘されている。しかし、マクロなレベルでは人口高密化の効果は検証されているが、「串とお団子」などの都市構造誘導策自体によるCO<SUB>2</SUB>削減効果は統計的に検証されていない。本論文では1987~2005年の4時点における全国38都市における居住者一人当たりの自動車CO2排出量を実際の居住者の交通行動データに基づいて算出し、その結果に対して簡便なモデル構築を通じて都市構造自体が自動車CO<SUB>2</SUB>排出に及ぼす影響を独自に抽出した。分析の結果、我が国の都市における一人当たり自動車CO<SUB>2</SUB>排出量は地方都市を中心に時系列的に増大していることが示された。また、都市構造パターンに応じて自動車CO<SUB>2</SUB>排出量に有意な差があることが明らかとなり、高密化策ほどではないが都市構造誘導策もその有効性が統計的に初めて検証された。

Recently there is an ongoing effort to reduce automobile dependency to decrease CO<SUB>2</SUB> emission. Though "compact city" is widely used term for this purpose, its clear definition is not established. Especially, it is not clear that which effect is more significant, "increase of population density" or "functional urban layout". Firstly, this study aims to catch time series trend of automobile CO<SUB>2</SUB> emission in 38 Japanese cities from 1987 to 2005 based on National Person Trip Survey. Secondly, effects of several types of "functional urban layouts" are examined by the regression model. It is clarified that automobile CO<SUB>2</SUB> emission is still increasing in each city, especially in local city. "Functional urban layouts", such as the corridor urban form is recommended for less automobile CO<SUB>2</SUB> emission based on statistical analysis.

Journal

  • Journal of the City Planning Institute of Japan

    Journal of the City Planning Institute of Japan 43(0), 21-21, 2008

    The City Planning Institute of Japan

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