教科・活動・能力のトリレンマ:―能力表・要素表と北条小学校を中心に―  [in Japanese] The Trilemma of Subject, Activity and Ability:Focusing on Ability Tables or Element Tables, and Hojo Elementary School  [in Japanese]

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Abstract

<p> 本稿では,教科と活動,能力の間のトリレンマの解決策を,各校のカリキュラムの全体構成にまで視野を広げつつ探る。その際,戦後初期の新教育のうち,コア・カリキュラムを手がかりとして,その問題解決に資するような当時の実際と可能性を考察する。具体的な手がかりは,能力表または要素表などといわれるものである。</p><p> 本稿では,(1)能力表・要素表について,各校に共通に見られた「構造」をまとめ,(2)これらの表が実際どのように実践化されるかを想定しながら「構成」されたのかと,(3)教科・活動・能力の鼎立がいかなる形で可能となるかについて,館山市立北条小学校を中心的な例として考察する。</p><p> 以下が明らかとなった。社会科に導入した活動が膨張する過程で,他の教科が包摂されていった(コア・カリキュラム)。教科の「構造」が変化したものの,同時に,教科の内容(知識,技能など)を教える機会は一層重視された。能力は当初,教科ごとに分けられたが,次第に活動全体を通じた教科横断的なものへと捉え直され,要素表に列挙された。</p><p> 北条小のような学校では,教科の構造が,要素表からイメージされるような単なる要素の羅列ではなく,活動において「活用」される道具として扱われた。他方で,能力別グルーピングやテストも教科ごとに行われた。</p><p> 教科,活動,能力の間に様々な矛盾が見られたものの,活動とそこで養われる能力がまず全体として捉えられ,実際は能力を各教科の要素ごとに分けながらも,どの場面でも必要に応じて養うことを意図し,定着したかを評価までするという一連のサイクルがつくられたのである。</p>

<p>  This paper explores efforts in schools to solve the trilemma of subject, activity and ability through the expanded perspective including the schools' overall curricula.  It will offer an analysis of facts and the possibilities in such efforts within the context of the core-curriculum, which formed a part the New educations of the early postwar period.  Focus will be placed on what were called ability tables or element tables.  This paper will be composed of the following sections: 1. A summary of the common "structure" of the ability tables/element tables; 2. Using Tateyama-shi Hojo Elementary School as the primary case study, an examination of how these tables were "construct"ed with their practical applications in mind; and 3. The possibilities of the simultaneous achievement of subject, activity, and ability, focusing on the Hojo Elementary School.</p><p>  The following became clear.  As activities in social studies expanded, other subjects became incorporated (core curriculum).  Although the "structure" of subjects changed, the teaching and testing of subject contents (knowledge, skill, etc.) became more emphasized.  Ability was at first divided along subject lines, but eventually there was a reinterpretation along inter-subject lines, leading to their listing in element tables.</p><p>  In schools like Hojo Elementary, subject structures were not simply lists of elements but rather reinterpreted as tools.  The elements listed  were treated as tools to be used in activities.  On the other hand, skill-specific groupings and tests were conducted in each subject.</p><p>  While there were contradictions between subject, activity, and ability, the activities and the abilities they nurtured were understood holistically.  While in practice elements were divided along subject lines, the goal was to make them applicable in all circumstances.  A cycle was completed culminating in the evaluation of learning outcomes.  </p>

Journal

  • Research Journal of Educational Methods

    Research Journal of Educational Methods 41(0), 61-72, 2016

    National Association for the Sudy of Educational Methods

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007054503
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00058176
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0385-9746
  • NDL Article ID
    027784051
  • NDL Call No.
    Z7-948
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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