都市祭礼における社会関係資本の活用と顕示:―長浜曳山祭における若衆たちの資金調達プロセスを手がかりとして―  [in Japanese] Social Capital of Local Residents in the Festival Process::The Case of the Hikiyama Festival in Nagahama, Shiga  [in Japanese]

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Abstract

<p>本論文は都市祭礼の担い手たちが、祭礼以外の地域社会における職業生活や日常的な暮らしを通じて構築した社会関係資本をいかにして祭礼に活用しているのかについて、滋賀県長浜市の長浜曳山祭を事例として明らかにする。従来の都市祭礼研究では多くの場合、その分析対象は祭礼の本番やその直接の準備と、それを行う祭礼組織の内部における担い手のネットワークに視点を限定している。しかし祭礼を構成する1人1人の担い手はより広範な都市の社会的ネットワークの中に属し、また当の都市祭礼も人的資源においても資金面でも、担い手以外の様々な人々との結びつきを通じて継承できるのであり、そうしたより広範なネットワークが、祭礼にとって持つ意味を分析する必要がある。</p><p>本論文ではその点について、祭礼の執行に不可欠な資源である資金調達のメカニズムを検討することで、祭礼の担い手たちが地域社会において醸成している社会関係と祭礼の関係性を分析する。その結果①祭礼パンフレットへの広告協賛金が個々の担い手の社会関係資本の反映であり、②祭礼における協賛金のやりとりを通じて、日常的な関係性もまた保証されていること、③資金調達だけでなく、同じ町内や他町へのパンフレットというメディアにおける社会関係資本の顕示が重要で、それが担い手への社会的評価と結びついていることを示し、祭礼組織の外部に広がる社会関係資本と祭礼との結びつきについて明らかにした。</p>

<p>In this paper, the author elucidates what social capital creates for the festivals in local districts. A lot of researchers have attempted to examine the functions of social networks, communications and partnerships among participants in festivals. They mainly focused on only the event process itself. However, all festivals and events are based on a daily life by local citizens. Participants create their relationship which is reflected on the festival on a daily basis. The author conducted the research the process of fundraising by organizers of festivals and focused on the Hikiyama Festival in Nagahama, Shiga. The author investigated the relationships and fundraising process among the participants. Drawing on our observations, we could find some functions which connect participants' daily lives and festivals: continuous partnership with stakeholders and displaying social capital. In the fundraising process, organizers tried to raise funds from their business partners, neighbors and other persons. It reflects the power, human capital and influence of the organizers. Moreover, such factors are highly visible for other citizens via flyers because they can check the list of supporting partners every year. Through fundraising, the power of the organizers is compared and reviewed by not only the festival staff, but also local residents, among others. As the result of analysis for fundraising process, this research elucidated that both the festival itself and daily work and life constructed the festival with the social capital owned by organizers.</p>

Journal

  • Kansai Sociological Review

    Kansai Sociological Review 15(0), 18-31, 2016

    Kansai Sociological Association

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007253015
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1347-4057
  • Data Source
    J-STAGE 
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