対人的感謝の表明プロセス―小学校高学年生を対象とした検討―  [in Japanese] The Process of Expression of Interpersonal Gratitude: A Study of Elementary School Upper-grade Students  [in Japanese]

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Abstract

本研究では,共分散構造分析を用いて対人的感謝が表明に至るプロセスを検討した。対象は,小学4年生から6年生の388名(男子197名,女子191名)であった。6つの仮説モデルの比較を通じて選択された最終モデルは,対人的感謝と友人関係の良好さが,感謝表明の意図を媒介して,感謝の表明を促進させることを示した。また,ブートストラップ法によって,その媒介効果が統計的に有意であることも示された。これらの結果から,学校現場において,感謝の表明を促進させる介入の視点が提供された。

The present study examined the process of expression of interpersonal gratitude via structural equation modeling. Participants were 388 elementary school students from 4th to 6th grades (197 boys and 191 girls). The accepted model through comparing six hypothetical models showed that interpersonal gratitude and friendship influenced the expression of gratitude mediated by intention for expressing gratitude. The bootstrapped method indicated that the mediating effect of the intention for expressing gratitude was significant. These findings provide a useful viewpoint regarding intervention for developing an expression of interpersonal gratitude in school education.

Journal

  • Japanese Journal of Counseling Science

    Japanese Journal of Counseling Science 49(3-4), 151-159, 2016

    The Japanese Association of Counseling Science

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007386252
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10071578
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0914-8337
  • NDL Article ID
    028645460
  • NDL Call No.
    Z7-943
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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