フィンランド教育輸出の展開:教育の国際化・商業化のフィンランドモデル試論  [in Japanese] New Strategy of Education Export:the Finnish Way of Internationalization, Commodification and Commercialization of Education  [in Japanese]

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Abstract

フィンランドの教育輸出プロジェクトは、2010 年に策定された教育輸出戦略を出発点として本格的に開始した。主要言語圏の高等教育での展開にほぼ独占された国際教育市場においてユニークな存在である。本稿は、このユニークネスを生み出した背景について、政府公式文書、専門家への聞取調査結果等をもとに、教育輸出に至った経緯と理由、他国の一般的な状況との比較、事例を通じて、2010 年代半ばまでの状況を検討した。フィンランドは、高等教育だけでなく、初等・中等教育を含めた教育システムを商品とするという独自性を活かし、新たな市場開拓をしつつある。このような独自性を持つ一方で、事業展開を詳細にみると、留学からオフショア教育へ、開発から貿易へという国際教育市場の2 つの大きな変化に沿ったもので、途上国等での高等教育需要などの環境変化の増大に対応したものであった。

Finland started export its education system actively since 2010. It has developed a unique status among the international education market which is dominated by native English or other major language countries. In this paper, I tried to identify its uniqueness and similarity with predominant trends using official governmental documents, other materials and result of interviews with experts. Finnish uniqueness comes from the nature of the export commodities such as establishing education entities with local clients and putting importance on education consulting. Finland has a high reputation of quality of education and competency of vocational education which makes it advantage for education export. They are established in the long-run of evolution and the development process of education and society. However, regarding the education export cases, it is on the same flow of two significant trends of cross-border education in 21st century; the shift from student mobility to program and provider mobility and the shift from aid to trade. Those shifts, as well as other education exporting countries, come from the global transformation and growing higher education demand in rapidly developing countries.

Journal

  • Japanese Journal of Northern European Studies

    Japanese Journal of Northern European Studies 13(0), 53, 2017

    Japan Association for Northern European Studies

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007387658
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1880-2834
  • Data Source
    J-STAGE 
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