質的分析に基づいた知的財産に対する学習意識の解明:―理工系学部生の調査結果より―  [in Japanese] The Elucidation of the Study Consciousness to the Intellectual Property by a Qualitative Analysis:— The Survey Result of a Faculty of a Physical Science Department —  [in Japanese]

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Abstract

<p>高等教育における効果的な知的財産教育の実施には,学習者の知識や関心を把握し,それを反映したカリキュラムを作成することが重要である.そこで本研究では,学習者の学びのニーズを考慮した学習モデル提案を行うことを目標とし,理工系学部の学生を対象に学習者の知的財産に対する学習意識の解明を試みた.学習者の状況を把握するために,学習者の自由記述をもとに学習者の知的財産に対する関心や意識などについて質的調査及び分析を行った.分析では,得られたデータをもとに,知的財産に対する学習者の興味及び関心に関する記述について,データマイニング(テキストマイニング)による分析を行なった.分析には共起ネットワーク分析を用いた.その結果,知的財産の学習内容について,著作権のような文化的な内容と特許権のような産業的な知的財産に関する学習を整理して行う必要性を示唆することができた.</p>

<p>In order to effectively perform education regarding intellectual property in higher education, it is important to gauge the knowledge and interest of the learners and create a curriculum that reflects this. In this research, we attempted to interpret the attitudes toward intellectual property studies of students majoring in science, with the objective of proposing a learning model that considers the learning needs of the learners. In order to understand the conditions of the learners, we performed qualitative research and analysis regarding the interest and awareness of learners toward intellectual property, based on free response comments by the learners. For the analysis, based on the data obtained, we performed data mining (text mining) on the comments regarding the learners' interests and attitudes toward intellectual property. We used co-occurrence network analysis for our analysis. As a result, regarding the learning content of intellectual property, we were able to suggest the necessity of performing organized studies of cultural content, such as copyrights, and industrial intellectual property, such as patents.</p>

Journal

  • Journal of the Japan Society for Intellectual Production

    Journal of the Japan Society for Intellectual Production 14(2), 2_31-2_40, 2018

    Japan Society for Intellectual Production

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