唐詩作品の本文フルテキストに対するTEI マークアップ手法の提案  [in Japanese] A Proposal of TEI Markup for the Content of Tang Poems  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

    • 叢 艶 CONG Yan
    • 筑波大学大学院 図書館情報メディア研究科 Graduate School of Library Information and Media Studies. University of Tsukuba
    • 高久 雅生 TAKAKU Masao
    • 筑波大学 図書館情報メディア系 Faculty of Library, Information and Media Science. University of Tsukuba

Abstract

<p> 本研究では,平成28 年度使用の中学校と高等学校の現行教科書に含まれる唐詩作品を研究対象とし,現行教科書の原版面を尊重したデジタル化として,唐詩作品の本文フルテキストのTEI マークアップ手法を提案する.唐詩作品の訓読文における返り点や送り仮名などの訓点情報やルビを表現する方法を検討し,現行教科書の原版面を尊重した上で,テキスト化することを目指す.</p>

<p> In this paper, we focus a TEI markup for the content of Tang poems. Based on textbooks of Japanese high schools and junior high schools in 2016, we represent fulltext of Tang poems along with the kunten information on punctuated text (kundokubun;訓読文). As a result, we show the results of markuped text which are made as the same as the original fulltext in textbooks.</p>

Journal

  • Joho Chishiki Gakkaishi

    Joho Chishiki Gakkaishi 28(2), 174-185, 2018

    Japan Society of Information and Knowledge

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007394758
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10459774
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    journal article
  • ISSN
    0917-1436
  • NDL Article ID
    029092139
  • NDL Call No.
    Z14-1782
  • Data Source
    NDL  IR  J-STAGE 
Page Top