児童・生徒の未来展望尺度の開発及び未来展望と学校適応感との関連  [in Japanese] The Relationship between Future Time Perspective (FTP) and Children's School Adjustment  [in Japanese]

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Abstract

<p>本研究では,未来への個人の感情・態度が現在の行動に与える影響を,ポジティブ・ネガティブの両側面から検討することを目的としている。研究1では児童・生徒の未来展望尺度の開発を行い,尺度の信頼性と妥当性の検討を行った。因子分析の結果より,児童・生徒の未来展望は「自信」,「心配」,「未来社会への信頼」の3つの下位尺度から構成できることが示された。研究2では,未来へのポジティブとネガティブな感情・態度と学校適応感との関連を検討するために,小学4年から中学3年にかけての児童・生徒の未来展望と学校適応感を調べ,重回帰分析を用いて学校段階ごとに検討した。その結果,自信と心配がともに学業場面における適応感に影響し,未来社会への信頼と心配がともに友人関係における適応感に影響することが明らかになった。研究3では,「中1ギャップ」問題の解明に新たな知見を提示することを目指し,小中学校間の移行前後における未来展望の変化を縦断的に調べた。その結果,中学入学後の子ども達の心配が有意に上昇し,未来社会への信頼が有意に下がることが明らかになった。移行に伴う心配の有意な上昇は,中学進学後に生起する多くの不適応問題の解明に,1つの有用な情報を提示していると考えられる。</p>

<p>This research began with development of a scale to examine a child's future time perspective (FTP) in Study 1, and then examine how children's attitudes toward positive and negative aspects of the future influenced their adaptive behavior in school (Study 2). Questionnaire data from 347 elementary school in Study 1 were subjected to confirmatory factor analysis and indicated a 3 factor structure of FTP: "self-trust," "trust in future society," and "worry about the future." In Study 2, a sample of 937 elementary and middle school students completed the FTP scale and a school maladaptation scale. Multiple regression analysis revealed a dynamic influence of FTP on the adaptive feelings of "relationships with friends" and "academic performance." In Study 3, we used the FTP scale to conduct a longitudinal investigation of how one's affective attitudes about the future changes in the transition from elementary school to middle school. The results indicated that children's "worry about the future" significantly increased after the transition.</p>

Journal

  • The Japanese Journal of Developmental Psychology

    The Japanese Journal of Developmental Psychology 27(2), 115-124, 2016

    Japan Society of Developmental Psychology

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007398711
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10229548
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0915-9029
  • NDL Article ID
    027435392
  • NDL Call No.
    Z19-3071
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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