青年期における自己形成活動が時間的展望を介してアイデンティティ形成へ及ぼす影響  [in Japanese] Influences of Self-Formation Activities on Adolescents' Identity Formation through Time Perspective  [in Japanese]

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Author(s)

    • 溝上 慎一 Mizokami Shinichi
    • 京都大学高等教育研究開発推進センター Center for the Promotion of Excellence in Higher Education, Kyoto University
    • 中間 玲子 Nakama Reiko
    • 兵庫教育大学大学院学校教育研究科 Gradate School of Education, Hyogo University of Teacher Education
    • 畑野 快 Hatano Kai
    • 大阪府立大学高等教育開発センター Development Center for Higher Education, Osaka Prefecture University

Abstract

<p>本研究は,青年期のアイデンティティ形成を,自己の主体的・個性的な形成に焦点を当てた自己形成の観点から検討したものである。個別的水準の自己形成活動が,抽象的・一般的水準にある時間的展望(目標指向性・職業キャリア自律性)を媒介して,アイデンティティ形成(EPSI統合・EPSI混乱)に影響を及ぼすという仮説モデルを検討した。予備調査を経て作成された自己形成活動尺度は,本調査における因子分析の結果,4つの因子(興味関心の拡がり・関係性の拡がり・将来の目標達成・将来への焦り)に分かれることが明らかとなった。これらの自己形成活動を用いて仮説モデルを検討したところ,個別的水準にある自己形成活動は直接アイデンティティ形成に影響を及ぼすのではなく,抽象的・一般的水準にある時間的展望を媒介して,アイデンティティ形成に影響を及ぼしていた。自己形成活動からアイデンティティ形成への直接効果は見られたが,小さな値であり,総じて仮説モデルは検証されたと考えられた。</p>

<p>We examined adolescent identity formation from the perspective of self formation, focused on agentic and individual formations of the self. Specifically, we tested a hypothetical model that self-formation activities at a specific level would influence identity formation (EPSI synthesis and EPSI diffusion) through one's time perspective (goal orientation and occupational career autonomy). In the preliminary study the Self-Formation Activity Scale was developed, and the results using factor analysis revealed that the Self-Formation Activity Scale has four factors: extension of interests and concerns, extension of relationships, achievement of future goals, and future anxiety. We tested the hypothetical model using these four scores and found out that self-formation activities at a specific level did not influence identity formation directly, but influenced it indirectly through time perspective at an abstract or general level. The predicted model was confirmed despite some small direct effects on identity formation from self-formation activities.</p>

Journal

  • The Japanese Journal of Developmental Psychology

    The Japanese Journal of Developmental Psychology 27(2), 148-157, 2016

    Japan Society of Developmental Psychology

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007398716
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10229548
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0915-9029
  • NDL Article ID
    027435563
  • NDL Call No.
    Z19-3071
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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