心臓の位置に対する小学生の認識状態の評価:―科学系博物館の展示物である人体模型の見学を通して―  [in Japanese] Evaluation of Elementary School Students' Understanding about the Position of the Heart: Through the Observation of the Anatomical Model of the Human Body in a Science Museum  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

<p>本研究では, 科学系博物館の常設展示物の一つである人体模型に着目し, その見学前後の心臓の位置に対する小学生の認識状態の変容を把握するための評価シートを考案して試行した。その結果, 得られた主な知見は以下の通りである。①見学前, 評価シートに回答した計263人の小学生のうち, 約40%が「心臓は胸の左側に位置する」という誤概念を保持していた。②見学後, この誤概念を保持している小学生は10%未満に減少した。③見学前に心臓の位置を正しく認識できた小学生は約20%であったが, 見学後は約60%に増加した。そして, 評価シートの試行結果や表出した問題を踏まえながら, 評価シートのさらなる活用を目指して, 計5点(評価シートの構成と内容, 見学方法, 展示物の展示方法, 人体模型, 及び学校理科などの教科との連関)から検討を加えた。 </p>

<p>The main purpose of this study is to devise an evaluation sheet for examining the changes of elementary school students' understanding about the position of the heart before and after the observation of an anatomical model of the human body which is one of the permanent exhibits in a science museum. The main findings of this study were as follows; 1) before the observation, about 40% of 263 students who answered the evaluation sheet had the incorrect concept that the heart was in the left side of the chest; 2) after the observation, the number of the students who had the incorrect concept decreased to less than 10%; and 3) Although the students who understood the position of the heart correctly before the observation was about 20%, after the observation the proportion of students who correctly understood the heart's position increased to about 60%. Based on these results, we reviewed the evaluation sheet from the five points (constructions and contents of the evaluation sheet, ways of observation, ways of display of the permanent exhibits, the anatomical model, and connections to school science) in order to evaluates its utility. </p>

Journal

  • Journal of Research in Science Education

    Journal of Research in Science Education 58(4), 393-402, 2018

    Society of Japan Science Teaching

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007404557
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11406090
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1345-2614
  • NDL Article ID
    029141934
  • NDL Call No.
    Z7-1282
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
Page Top