eラーニングプロジェクトにおけるPDCAサイクルを実現する科目密着型評価の実践 Practice of Course-oriented Evaluation for PDCA Cycle of an e-Learning Project

この論文にアクセスする

この論文をさがす

著者

    • 合田 美子 Goda Yoshiko
    • 熊本大学社会文化科学研究科|青山学院大学ヒューマンイノベーション研究センター Graduate School of Social and Cultural Sciences, Kumamoto University|Human Innovation Research Center, Aoyama Gakuin University
    • 松田 岳士 Matsuda Takeshi
    • 山形大学教育企画室|青山学院大学ヒューマンイノベーション研究センター Office of Academic Project Planning, Yamagata University|Human Innovation Research Center, Aoyama Gakuin University

抄録

<p>The purpose of this study is to validate course-oriented evaluation for PDCA (Plan-Do-Check-Act) cycle empirically; especially focusing on feedback methods for online-course improvements. The 2006 cycle (spring to fall semesters) and the 2007 cycle were compared. The 2006 evaluation activities had the following problems: (1) differences of evaluation focus between a course-implementation team and evaluators, (2) ignorance of course characteristics, and (3) ambiguity of suggestions for course improvements. The 2007 evaluation activities had been reconstructed considering these problems: inclusion of (1) evaluators' actual experience of the online-course before evaluating the targeted course and (2) practitioners' reflection on their course implementation. Results showed the increase of concrete suggestions and actual course-improvements for the revised 2007 evaluation activity.</p>

収録刊行物

  • 教育システム情報学会誌

    教育システム情報学会誌 29(1), 26-38, 2012

    教育システム情報学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    130007405645
  • NII書誌ID(NCID)
    AN10474042
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    1341-4135
  • NDL 記事登録ID
    023521007
  • NDL 請求記号
    Z7-1718
  • データ提供元
    NDL  J-STAGE 
ページトップへ