Supporting zoo visitors' scientific observations through the picture-story show
-
- TANAKA Yui
- Kobe University
-
- YAMAGUCHI Etsuji
- Kobe University
-
- INAGAKI Shigenori
- Kobe University
-
- EGUSA Ryohei
- Kobe University Research Fellow of Japan Society for the Promotion of Science
-
- KUSUNOKI Fusako
- Tama Art University
-
- OKUYAMA Hideto
- Asahikawa City Asahiyama Zoo
-
- KINOSHITA Tomomi
- Asahikawa City Asahiyama Zoo
-
- BANDO Gen
- Asahikawa City Asahiyama Zoo
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 動物園来園者の科学的観察を支援するための紙芝居を利用したワークショップ
- 旭山動物園のアザラシ展示における観察活動の事例分析
- A case study of visitor's behavior at observation of the spotted seals in Asahiyama Zoo
Abstract
<p>動物園は動物の生態や形態を観察できることから,人々の科学教育の場として重要な役割を果たす.しかし,動物園来園者は学習ではなく,娯楽のために来園する傾向がある.そこで,本研究では,来園者の観察学習を支援するために紙芝居を用いて実施されたアザラシ展示でのワークショップについて,家族1組の観察行動を分析した.分析は観察行動を記録した後に,観察時の言語的・非言語的行為を書き起こし,その質的分析を行った.その結果,動物の形態とその機能を関連付けた観察をしていたことが示唆された.</p>
Journal
-
- Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education
-
Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education 39 (0), 440-441, 2015
Japan Society for Science Education
- Tweet
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390282763026178816
-
- NII Article ID
- 130007430400
-
- ISSN
- 24332925
- 09134476
- 21863628
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
- CiNii Articles
-
- Abstract License Flag
- Disallowed