階層的な空間構造と産業連関構造の下での労働人口集積  [in Japanese] MODELING SPATIAL AGGLOMERATION WITH INPUT-OUTPUT LINKAGES AND MULTI-SCALE SPATIAL STRUCTURE  [in Japanese]

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Abstract

経済活動の空間的集積現象には,様々な空間スケールの下で産業立地の集積が形成されるという規則性が頑健に成立している.本研究は,各空間スケールにおける交通整備が産業集積に及ぼす影響を分析するため,二つの階層の空間構造を持ち,産業連関構造を明示的に考慮した空間経済モデルを構築した.それぞれの空間階層における交通整備を想定した数値実験を通じて,人口集積パターンの空間的特徴に関しては,既存研究の知見と概ね整合的な,交通整備によって一極集中から分散的な均衡が生じる特性が確認された.産業集積に関しては,地域間スケールにおいても地域内スケールにおいても大規模な地域・都市のみに財部門の集積が生じること,小規模な都市においてもサービス部門が維持されやすいこと,など新たな知見が見られた.

 Evolution of hierarchical urban/regional system is observed in various spatial economic scales. This paper develops a multi-regional economy model with hierarchical (multi-scale) spatial structure and input-output linkages. We conduct numerical simulations to explore how the changes in interregional and intraregional transport cost affect the spatial distribution of economic activities. The results indicate that transport cost reduction causes re-dispersion from monocentric agglomeration, which is consistent with propositions in previous studies. We furthermore find some properties on industrial agglomeration patterns in the multi-scale spatial structure.

Journal

  • Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. D3 (Infrastructure Planning and Management)

    Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. D3 (Infrastructure Planning and Management) 74(3), 203-216, 2018

    Japan Society of Civil Engineers

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