物理分野における作図スキルへの心的イメージ能力の影響と有効な学習方略  [in Japanese] The Effects of Mental Imagery Abilities on Diagram-Drawing Skills in the Field of Physics and Effective Learning Strategies  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

    • 原田 勇希 HARADA Yuuki
    • 北海道大学大学院理学院|日本学術振興会特別研究員 Graduate School of Science, Hokkaido University|Research Fellow of the Japan Society for the Promotion of Science

Abstract

<p>本研究は, 物理分野における作図スキルと心的イメージ能力との関連を検討することと, 心的イメージ処理に苦手さのある生徒が高い作図スキルを習得する上で有効な学習方略を検討することを目的とした。本研究は高校1年生(<i>n</i>=80)を対象に行われた。分析の結果, 文章情報から物理現象を作図する「可視化」と, 図中にベクトル情報などの物理学的概念や数値情報を記入する「物理学的描写」の両作図スキルとも, 心的イメージの空間的操作能力による有意な影響が確認された。また, 空間的操作能力が低い群において言語的符号化を使用するほど可視化得点が高い傾向があり, 体制化方略を使用する生徒ほど物理学的描写得点が高い傾向があった。以上の結果より, 心的イメージ能力は物理分野の作図スキルの個人差を説明する変数であるが, 心的イメージの空間的操作が苦手な生徒であっても, 適切な学習方略の活用によって作図スキルは醸成可能であることが示唆された。</p>

<p>The aim of this study is to examine the relationship between diagram-drawing skills in the field of physics and mental imagery ability and to examine the effective learning strategies for students who are not good at mental imagery processing to acquire high drawing skills. The participants were first grade upper secondary school students (<i>n</i>=80). Results of the analysis showed that the spatial controllability of mental imagery had a significant effect on both diagram-drawing skills, "visualization" (a process of drawing physical phenomena from sentence information) and "physics description" (a process of drawing physical information such as vector information and numerical information). In addition, it was revealed that visualization skills tended to be higher when a linguistic encoding strategy was used in the group with low spatial controllability, and the physics depiction skill tended to be higher for the students who used an organizational strategy. In conclusion, mental imagery ability is a variable that explains the individual differences in the diagram-drawing skills. However, even if the students are not good at spatial controllability of the mental imagery, diagram-drawing skills can be fostered by adaptive learning strategies.</p>

Journal

  • Journal of Research in Science Education

    Journal of Research in Science Education 59(1), 125-137, 2018

    Society of Japan Science Teaching

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007437731
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA11406090
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    1345-2614
  • NDL Article ID
    029221057
  • NDL Call No.
    Z7-1282
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
Page Top