自治体の指導監督担当者による訪問看護ステーションの現状認識と質的評価の視点  [in Japanese] Quality Evaluation of Agencies for Visiting Nurses: Perspectives by Quality Surveyors Employed by the Local Government  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

<p><b>目的:</b>近年,訪問看護ステーション数の急増と同時に休廃止が相次ぎ,質への影響が懸念されている.急増する訪問看護ステーションに対する指導監督担当者の現状認識および訪問看護ステーションの質的評価の視点を明らかにする.</p><p><b>方法:</b>自治体の指導監督担当者計6名に半構造化面接でデータを収集し,質的記述的に分析した.</p><p><b>結果:</b>指導担当者は,営利法人について【営利か非営利かによる事業所の質に違いを感じない】と認識していた.訪問看護ステーションの質的評価の視点として【24時間365日安定的に訪問看護が提供できる体制】がある,【情報開示や証拠に耐えうる記録が整備されている】,管理者に【地域包括ケアシステム推進の役割認識がある】等が抽出された.</p><p><b>結論:</b>訪問看護ステーションの質的評価の視点として11のカテゴリーが見出された.訪問看護のさらなる需要拡大が見込まれており,本結果の視点を踏まえた取り組みが必要である.</p>

<p><b>Introduction: </b>This study examined the perspectives of quality surveyors employed by the local government regarding the quality evaluation of agencies for visiting nurses.</p><p><b>Methods: </b>The participants were six surveyors. We carried out semi-structured interviews concerning the quality of agencies for visiting nurses. We conducted a qualitative analysis and derived several categories inductively.</p><p><b>Results: </b>The surveyors found little difference in the quality between for-profit and non-profit agencies for visiting nurses. In addition, they considered the following characteristics to represent good quality agencies: "availability of home-visit nursing 24 hours per day", "information disclosure and maintenance of quality records", and "the nurse manager understands and promotes an integrated community care system".</p><p><b>Conclusion: </b>Eleven categories were identified for the qualitative evaluation of agencies for visiting nurses. The present findings may be used useful for maintaining the quality of agencies for visiting nurses.</p>

Journal

  • An Official Journal of the Japan Primary Care Association

    An Official Journal of the Japan Primary Care Association 41(3), 118-124, 2018

    JAPAN PRIMARY CARE ASSOCIATION

Codes

Page Top