日本における北欧受容:セルマ・ラーゲルレーヴを中心に  [in Japanese] The Reception of Scandinavian literature and Selma Lagerlöf in Japan  [in Japanese]

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Abstract

明治から戦後までの日本における北欧文学の受容史を、セルマ・ラーゲルレーヴのそれを中心に概説する。 具体的な考察対象は、新劇運動における北欧演劇の受容、女性解放運動・児童教育運動に対するエレン・ケイの影響、無教会グループを中心とした、平和主義としての北欧受容、山室静による北欧文学およびラーゲルレーヴ受容である。この研究の日的は、邦訳作品の傾向・翻訳者の関心のあり方と日本史・日本文学史上の立場を関係付け、北欧のステレオタイプ・イメージの起源を明らかにすることである。

This article discusses the reception of Scandinavian literature and culture, specifically that of Selma Lagerlöf (1858-1940), in Japan. The following four topics will form the subject of our focus: 1. Scandinavian plays as part of the"New Play Movement" in the Meiji period, 2. Ellen Key's influence on the women's movement and the 'New Education Movement' in the Taisho period, 3. Christians' interest in Enrico Dalgas, Folkehøgskole and the anti-war movement during the Militarism, 4. Yamamuro Shizuka's comprehensive, systematic inclusion of Scandinavian literature in the post-war period. In Japan, today, the Scandinavian countries are generally perceived as pastoral nations, and Lagerlöf as a motherly pacifist. The purpose of this article is to analyze the process that shaped such stereotypical images of Scandinavian literature and Selma Lagerlöf.

Journal

  • Japanese Journal of Northern European Studies

    Japanese Journal of Northern European Studies 6(0), 51-60, 2010

    Japan Association for Northern European Studies

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007493705
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA12182603
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    journal article
  • ISSN
    1880-2834
  • NDL Article ID
    11243312
  • NDL Source Classification
    ZG81(歴史・地理--ヨーロッパ)
  • NDL Call No.
    Z71-N740
  • Data Source
    NDL  IR  J-STAGE 
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