<b>選択性緘黙のある児童生徒の学校場面における困難状況の理解と</b><b>教師やクラスメイトに求める対応 </b>:<b>経験者への質問紙調査から</b> A Study on the Difficulties in School Life Faced by Students With Selective Mutism and Support from Teachers and Classmates:A Survey of People With a History of Selective Mutism

この論文にアクセスする

この論文をさがす

著者

抄録

<p>本研究では、選択性緘黙の経験者に学校生活上の困難と教師の対応に関する質問紙調査を行い、選択性緘黙の児童生徒が抱える困難を明らかにするとともに、より望ましい対応を検討することを目的とした。対象者は、選択性緘黙の当事者会に所属する会員48名であり、回答のあった22名を分析対象とした。自由記述の質的分析から、困難場面は音読や指名時の発言などの直接的な発言場面の他に、グループ活動や体育、休み時間、行事など、本人が主体的に行動したり、対人関係が影響したりする活動にも困難があることが明らかになった。困難状況においては、クラスメイトからの孤立、身体動作の抑制、困難を回避するための欠席といった参加機会の制限が見られた。また、教師には選択性緘黙に対する正しい理解は言うまでもなく、発話や参加を強制しないこと、発話に代わる表現方法の許可、孤立を防ぐための働きかけ、自主的に動けないときの声かけ等を行う必要があることが示唆された。</p>

<p>The purpose of this study was to elucidate the difficulties in school life faced by students with selective mutism (SM) and to examine more desirable forms of support. We employed a questionnaire survey for persons with SM on their difficulties in school life and teacher involvement. The subjects were 48 members of an organization for people with SM. The 22 subjects who responded were analyzed. The qualitative analysis of free answer revealed that difficulties lay not only in situations that required speaking, such as reading aloud and answering questions, but in those that required subjective behavior and which depended on interpersonal relationships, such as group work, physical education, breaks between classes, and school events. In difficult situations, opportunities for participation were limited. Reasons for this included isolation from classmates, suppression of physical movement, and absences taken to avoid difficulties. The analysis also showed the need for teachers to have a correct understanding of SM, permit alternative means of expression, work to prevent isolation, and assist SM students when hesitant, but not compel speech or participation.</p>

収録刊行物

  • 障害科学研究

    障害科学研究 42(1), 91-103, 2018

    障害科学学会

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    130007496227
  • NII書誌ID(NCID)
    AA12215065
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    Departmental Bulletin Paper
  • 雑誌種別
    大学紀要
  • ISSN
    1881-5812
  • NDL 記事登録ID
    029042800
  • NDL 請求記号
    Z7-1307
  • データ提供元
    NDL  IR  J-STAGE 
ページトップへ