<b>国際教育協力事業における教育実践を基盤とした研修プログラムの評価 </b>:<b>帰国後の研修員を対象とした質問紙調査を通して</b>  [in Japanese] Evaluation of Program-based Educational Practices in International Education Cooperation:Follow-up Investigation of the Results of Educational Practice Training of Members from the Plurinational State of Bolivia  [in Japanese]

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Abstract

<p>国際教育協力機構および筑波大学附属特別支援学校5 校との連携のもと、ボリビア多民族国の研修員を対象に2012年度に教育実践型の本邦研修を実施した。本稿においては、帰国後の研修成果を検証するために、プログラムに参加した研修員を対象に研修の評価にかかわる質問紙調査を行った。その結果、研修の目的としていた「指導案の作成」「個別の指導計画作成」「子どもの実態把握」「教材教具の活用」「授業研究」等については、帰国後も継続されていることが明らかとなり、教員の専門性の向上に努める姿勢がうかがえた。さらに、より深い学びに関する要望として、「重複障害」「早期教育」「進路指導・職業教育」等の内容が挙げられており、日本の特別支援教育が直面している課題と類似した側面がみられた。 今後、研修後に自国で展開されている教育実践例を蓄積することによって、より充実した研修プログラムの構築への示唆が得られると考える。</p>

<p>This paper reports on training type of educational practiced style for trainees sent from the Plurinational State of Bolivia. The researchers conducted the training program in 2012, in cooperation with five special-support education schools, as well as the University of Tsukuba and the Japan International Cooperation Agency (JICA). In this study, the researchers conducted a comprehensive survey concerning the training evaluations, after the return of the trainees. Of the various training objectives, work on "Preparation of a guidance plan", "Preparation of an individualized teaching plan", "Assessment and Understanding the actual condition of children", "Utilization of teaching materials", "Research on learning-teaching process", etc., continued even after the trainees returned home.In addition, requests for more thorough education included subjects such as "multiple disabilities", "early support for individuals with special needs", and "course guidance/vocational education", which present similar challenges for special needs education in Japan. Suggestions regarding construction of the substantial training program will be provided in future, after obtaining examples of educational practice.</p>

Journal

  • Japanese Journal of Disability Sciences

    Japanese Journal of Disability Sciences 42(1), 217-226, 2018

    Association of Disability Sciences, Japan

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007496310
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA12215065
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    departmental bulletin paper
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    1881-5812
  • NDL Article ID
    029042955
  • NDL Call No.
    Z7-1307
  • Data Source
    NDL  IR  J-STAGE 
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