地域公共交通の供給制約を考慮した原発事故避難地域におけるモビリティ確保策の検討:福島県南相馬市におけるケーススタディ  [in Japanese] Studies on Securing Mobility Considering Supply Bottlenecks of Regional Public Transport in the Evacuation Ordered Areas of the Nuclear Accident:A Case Study in Minamisoma City  [in Japanese]

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東京電力福島第一原子力発電所事故による被害を受けた福島県は,避難指示区域の解除が進みつつある一方で,地域公共交通の供給制約の現状や旧避難指示地域のモビリティ確保に求められる視点が必ずしも明確に整理されているとは言えない状況にある。本研究では,福島県内の乗合バスおよびタクシー事業を対象に,原発事故被災地に特有な供給制約の現状を整理したうえで,南相馬市をケーススタディとして,避難指示解除前後における,公共交通サービスが担う役割の変化を捉えた。また,同市小高区をモデルに,供給制約の緩和との両立が可能なモビリティの形態として,タクシーの相乗りサービスに着目し,原発事故避難地域への適用可能性を検討した。

Fukushima Prefecture has damaged by the accident of TEPCO Fukushima Daiichi Nuclear Power Station. In recent years, the evacuation order has been lifted, however, the status of supply bottlenecks of regional public transport and the viewpoint of securing mobility in the afflicted areas have not been cleared. This paper focused on bus and taxi services, and clarified supply bottlenecks of these services in Fukushima. In addition, we compared the changes in the role of public transport services before and after the evacuation order was lifted, using case studies in Minamisoma City. Furthermore, we simulated the requirements of establishment of a taxi sharing service that can attenuate the supply bottlenecks by using case study in Odaka ward of Minamisoma City and examined the possibility of application to nuclear accident evacuation area.

Journal

  • Journal of the City Planning Institute of Japan

    Journal of the City Planning Institute of Japan 53(3), 1393-1398, 2018

    The City Planning Institute of Japan

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